تحلیلگر آمریکایی: دنیا، رفتار آمریکا در بحران کرونا را از خاطر نخواهد برد

به گزارش وبلاگ هلن، عضو اندیشکده بنیاد خاورمیانه قدرت های شرقی را برنده معادلات دنیا پس از کرونا نامید و گفت دنیا، رفتار آمریکا در بحران کووید-19 و ادامه تحریم های ضدانسانی آن را از خاطر نخواهد برد.

تحلیلگر آمریکایی: دنیا، رفتار آمریکا در بحران کرونا را از خاطر نخواهد برد

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ هلن، عضو اندیشکده بنیاد خاورمیانه قدرت های شرقی را برنده معادلات دنیا پس از کرونا نامید و گفت دنیا، رفتار آمریکا در بحران کووید-19 و ادامه تحریم های ضدانسانی آن را از خاطر نخواهد برد.

جورجو کافییرو اضافه کرد ادامه فشار آمریکا به ایران در دوران اوج شیوع ویروس کرونا، بیش از گذشته تهران را به پکن و مسکو نزدیک خواهد نمود.

وی در پاسخ به اینکه کوشش نمایندگان کنگره برای برداشتن تحریم های ایران را چگونه ارزیابی می نماید، گفت: نظر نمایندگان کنگره این است که برداشتن تحریم ها برای یاری به ایران به منظور کوشش برای مهار ویروس کرونا اهمیت دارد، اما دولت ترامپ انعطافی نشان نمی دهد.

مدیر اجرایی اندیشکده تحلیل کشور های خلیج ادامه داد: به باور مقام های دولت ترامپ شیوع کووید-19 نباید بهانه ای برای کاستن از فشار تحریم هایی گردد که از سال 2019 بر ایران تحمیل شده است.

کافییرو پیش بینی کرد: به نظر من این موضوع تبدیل به نقطه اختلاف میان ترامپ و رقیبش در حزب دموکرات خواهد شد. این مساله تا همین جا هم شکافی در میان نخبگان سیاسی آمریکا به وجود آورده است، اما دولت ترامپ فکر می نماید که تحریم ها در حال اثر گذاری است و سیاست خود را نمی خواهد تغییر بدهد.

وی آخرین تحولات را در مورد موضع اتحادیه اروپا و عملیاتی کردن اینستکس، مهم دانست و گفت: این کار دارای پیامد های بااهمیتی می تواند باشد. به نظر من، این کار نشان تازه ای از ادامه واگرایی میان ایالات متحده و اروپایی ها در دنیای است که به طور فزاینده چند قطبی می گردد.

عضو اندیشکده بنیاد خاورمیانه ادامه داد: کووید-19 به طور بی سابقه ای این واقعیت ها را آشکار می نماید. همواره به یاد خواهیم داشت که چگونه بر خلاف آمریکا، چینی ها، روس ها و کوبایی ها به مبارزه علیه کووید-19 در ایتالیا یاری کردند.

کافییرو اضافه کرد: از سوی دیگر اروپایی ها نشان می دهند که خط مستقلی از آمریکا در پیش گرفته اند و به ترامپ اجازه نخواهند داد که فشار حداکثری آن از اجرایی کردن اینستکس جلوگیری کند و مانع از یاری آن ها به ایران در مبارزه با این بیماری خوفناک گردد.

چند قطبی شدن دنیا پس از کرونا

وی در پاسخ به اینکه پیامد های شیوع کرونا برای ایالات متحده در داخل و خارج چه خواهد بود، گفت: پیامد های آن بسیار زیاد است. این بیماری یک تغییر پارادایم بزرگ است و تاثیر بزرگ بر نگره کشور ها به قدرت های بزرگ دنیا همچون ایالات متحده، چین و روسیه خواهد داشت.

عضو اندیشکده بنیاد خاورمیانه توضیح داد: حتی بعد از اینکه واکسن این بیماری ساخته گردد، بسیاری از کشور ها در این دنیا به یاد خواهند داشت که کشور ها چه رفتاری در اوج بحران شیوع این بیماری از خود نشان دادند.

کافییرو اظهار داشت: به نظرم، ایران بیش از گذشته به شرق، یعنی روسیه و چین گرایش خواهد یافت و چشم انداز هرگونه بهبود رابطه با آمریکا را تیتره تر خواهد نمود. این نه تنها نتیجه خارج شدن ترامپ از برجام، بلکه نتیجه واکنش دولت ترامپ به شیوع این بیماری در ایران است.

وی یادآور شد: باید به خاطر داشت که بحران رهبری دولت ترامپ نه تنها در داخل که در سطح بین المللی بازتاب داشته است و اعتبار آمریکا را به عنوان یک رهبر دنیای بیش از پیش زیر سوال خواهد برد. چین و روسیه از این شرایط خلاء رهبری در واشنگتن و اشتباهات راهبردی آن بهره برداری بیشتری خواهند کرد. کووید-19 با سرعت بیشتری به چند قطبی شدن دنیا منجر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تحلیلگر آمریکایی: دنیا، رفتار آمریکا در بحران کرونا را از خاطر نخواهد برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیلگر آمریکایی: دنیا، رفتار آمریکا در بحران کرونا را از خاطر نخواهد برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید