نکته هایی درباره ارائه قیمت مناسب برای تورهای گردشگری

به گزارش وبلاگ هلن، میراث آریا/ این خبر پیرامون نکته هایی درباره ارائه قیمت مناسب برای تورهای گردشگری برای شما نگارش شده است.

نکته هایی درباره ارائه قیمت مناسب برای تورهای گردشگری

نکته هایی هستند که تورگردانان و دفاتر خدمات مسافرتی باید هنگام تصمیم گیری در خصوص مشخص قیمت مناسب برای تورهای گردشگری یا سایر فعالیت های مرتبط در نظر بگیرند. با ارائه یک قیمت مناسب برای تورهای گردشگری، این کسب و کارها می توانند مشتریان بیشتری جلب نمایند و در نهایت به سود نهایی بیشتری دست پیدا نمایند.

هزینه های عملیاتی

براساس مقاله نکته هایی درباره ارائه قیمت مناسب برای تورهای گردشگری باید بدانید که هزینه های عملیاتی یک تور گردشگری از دو دسته اصلی تشکیل شده است:

هزینه های ثابت

هزینه هایی هستند که صرفنظر از تعداد تورها یا فعالیت هایی که انجام می گردد، رخ می دهند و بدون تغییر باقی می مانند. هزینه های ثابت می تواند شامل اجاره دفتر، هزینه های اداری، هزینه های حقوق کارمندان، هزینه های سالانه یا هزینه نگهداری تجهیزات باشد.

هزینه های متغیر

به هزینه هایی اشاره دارد که به ازای تعداد تورها یا فعالیت های اجرا شده در طول هفته یا ماه محاسبه می شوند. هزینه های متغیر شامل دستمزد راهنمایان، هزینه سوخت، وعده های غذایی در طول تورها یا کمیسیونی است که به فروشندگان و سایر ارائه دهندگان خدمات پرداخت می گردد.

نقطه سر به سر تورگردان چیست؟

یکی از فاکتورهای مهم در مشخص قیمت تور، یافتن نقطه سر به سر است. پس از محاسبه هزینه هایی که در بالا ذکر شد، تقریبی به دست خواهید آورد که چقدر برای پوشش هزینه های انجام تورها احتیاج است و مهمتر از آن، از چه قیمتی به بعد آغاز به کسب سود خواهید کرد.

حاشیه سود باید چقدر باشد؟

مشخص کردن حاشیه سود به تورگردانان یاری می نماید تا حداقل تعداد رزروهای مورد احتیاج در هر تور یا فعالیت گردشگری را محاسبه نمایند تا خیالشان راحت گردد که ضرر نمی نمایند. به این ترتیب آنها می توانند تصمیم بگیرید که می خواهند در هر تور چقدر سود داشته باشند. رایج ترین راه برای مشخص حاشیه سود استفاده از روش قیمت گذاری هزینه به اضافه سود است. فقط کافی است هزینه اجرای تورها یا فعالیت ها را در نظر گرفته و X یا X% را به آن افزود. این X در واقع همان سودی است که تورگردان میخواهد بدست آورد.

ارزش افزوده تورگردان چیست؟

چه نوع ارزش افزوده ای برای مشتریان خود ارائه می نماید؟ آیا این اضافه مبلغ اضافی را که می خواهد از مشتریان خود کسب کند، توجیهی دارد؟ رقبای تورگردان چه می نمایند؟ تورگردان باید این موارد را در نظر داشته باشد:

حذف هزینه های اضافی

خطوط هوایی مقرون به صرفه قیمت می توانند گزینه مناسبی باشند. قیمت هر پرواز اعلام شده در این خطوط هوایی بر اساس هزینه رفت و آمد از نقطه A به نقطه B، بدون تجملاتی همانند چک کردن چمدان ها، تفریح های داخل پرواز، وعده های غذایی و سایر امکانات است. به این ترتیب، قیمت تورهای گردشگری که با این خطوط هوایی ارائه می شوند، ممکن است به شکل قابل توجهی مقرون به صرفه تر باشد.

تمرکز بیشتر بر ارزش افزوده

یک بسته تور گردشگری می تواند شامل هر چیزی باشد؛ نوشیدنی های لاکچری، عکسای حرفه ای در طول فعالیت یا تور، بلیط ورودی موزه ها و اماکن دیدنی و غیره. ترفند مشخص یک قیمت مناسب برای ارائه تور در اینجا این است که تورگردان تصمیم بگیرد چه چیزهایی واقعاً ارزش افزوده دارند، او را از رقبا متمایز می نمایند و مبلغی را که می خواهد از مشتریان دریافت کند، توجیه می نماید.

نرخ بازار برای نوع فعالیت گردشگری مورد نظر چقدر است؟

رقبای یک تورگردان چگونه برای محصولات خود ارزش گذاری می نمایند؟ استراتژی قیمت گذاری آن تورگردان چیست؟ آیا میتوان با قیمتی که برای تور یا فعالیت مشخص نموده است در رقابت باقی بماند؟ می توانید یک جستجوی ساده در گوگل برای نرخ های بازار انجام داد و از آن به عنوان دستورالعملی برای قیمت گذاری تورهای خود استفاده کرد. لازم نیست خدمات و بسته های سفر یک تورگردان مقرون به صرفه ترین گزینه موجود باشد، اما نباید مثلا پنج برابر نرخ بازار نیز قیمت بدهد.

تقاضا برای پیشنهاد یک تورگردان در چه حدی است؟

اگر یک تورگردان چند سالی سابقه کار داشته باشد، حتما داده هایی را در اختیار دارد که می تواند براساس آنها مشخص کند چه زمانی تقاضا برای پیشنهادات تورهای گردشگری زیاد است و چه زمانی کم است. به عبارتی، دوران پیک و رکود بازار خود را میداند. یک تورگردان حرفه ای می توانید از این نکته به نفع خود استفاده کند و استراتژی قیمت گذاری اش را براساس آن بچیند.

استراتژی قیمت گذاری مد نظر چیست؟

در صنعت تورگردانی و فعالیت های گردشگری، معمول است که قیمت پیشنهادات بسته های گردشکری براساس اندازه تقاضا و شرایط بازار تغییر کند. در ادامه چند استراتژی قیمت گذاری ارائه خواهد شد که می تواند برای تورگردانان مفید واقع گردد.

قیمت گذاری فصلی

زمانی که تقاضا زیاد است و عرضه بدون تغییر یا کم است، نرخ بالاتری از مشتریان دریافت می گردد. این معمولاً به این معنی است که اپراتورهای تور و فعالیت در فصول شلوغ قیمت بالاتری دارند و در فصول شلوغ قیمت حتی بالاتری می گیرند. برعکس این نیز صادق است، قیمت ها در فصول کم پیک و فوق العاده کم پیک کاهش می یابد.

قیمت گذاری روزانه

خوابگاه ها و هتل ها بطور مرتب این کار را انجام می دهند و مثلا هزینه اقامت آخر هفته را بیشتر از اقامت در روزهای هفته دریافت می نمایند. تورگردانان هم می توانند همین کار را برای تورها و فعالیت های خود نیز انجام دهند. از طرف دیگر، می توانند برای تعطیلات رسمی از مشتریان هزینه اضافی دریافت نمایند.

ساعت های قیمت گذاری

این نیز راه دیگری برای به حداکثر رساندن سود است، که در آن قیمت بسته به زمان روز فرق دارد. به عنوان مثال، اگر زمانی محبوب برای مشتریان برای رزرو فعالیت های شما بین ساعت 11 صبح تا 4 بعدازظهر است، میتوان به آن موقع های روز هزینه اضافی افزود.

قیمت گذاری لحظه آخری

این شاید پیچیده ترین استراتژی برای اجرا باشد. قیمت گذاری های لحظه آخری می توانند پیشنهادهای تخفیف دار باشند، مانند بعضی از نمایش های تئاتر که در آن مشتریان فقط چند ساعت قبل از نمایش یا در روز خود اجازه خرید بلیت را دارند.

اگر هدف نهایی یک تورگردان این باشدکه تورهای خود را به ظرفیت رزرو کند، این یک استراتژی خوب برای افزایش فروش لحظه آخری خواهد بود. با این حال، تورگردان باید تصمیم بگیرد که آیا این بیشتر از عایدی بالقوه ای است که می توانست از رزروهای بدون تخفیف کسب کند یا خیر.

تخفیف

در نهایت، تورگردانان همواره می توانند برای رزرو گروهی یا رویدادهای شرکتی تخفیف ارائه دهند. اینها معمولاً تعداد زیادی مشتری جذب می نمایند و به تورگردان این فرصت را می دهند که مشتریان معمولی را به سفیران تبلیغاتی شرکت خود تبدیل نمایند.

آیا میتوان استراتژی قیمت گذاری خود را بطور موثر پیاده سازی کرد؟

بعد از اینکه یک تورگردان به نتیجه رسید که پیشنهادات خود را چگونه قیمت گذاری کند و آنها بر اساس فصل، روز هفته و... تغییر دهد و فرصت هایی برای تخفیف برای رزرو گروهی ارائه دهد، باید دید آیا سیستم رزرو موثری دارد که به تورگردان امکان بدهد تمام این متغیرها را در نظر بگیرد؟ آیا سیستم قیمت گذاری یک تورگردان می تواند این تغییرات را به همه شبکه های توزیع مختلفش منتقل کند؟

به همین علت است که سیستم قیمت گذاری تورگردان باید بگونه ای طراحی شده باشد که با هر تور یا فعالیتی که اجرا می نماید، انعطاف پذیر و سازگار باشد و به آنها امکان بدهد برترین تجربه ممکن را به مشتریان خود ارائه دهند. اینها تنها چند نکته هستند که تورگردانان و آژانس های مسافرتی باید هنگام مشخص قیمت مناسب برای تورهای گردشگری به آنها فکر نمایند.

منبع: همگردی

به "نکته هایی درباره ارائه قیمت مناسب برای تورهای گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکته هایی درباره ارائه قیمت مناسب برای تورهای گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید