نگاهی آماری به توسعه گردشگری در ایام گلاب گیری کاشان

به گزارش وبلاگ هلن، مراسم گلاب گیری در کاشان، قدمتی دیرینه دارد و امروزه یکی از مهم ترین رویدادهای جهانگردی در ایران به شمار می رود که سالانه میزبان هزاران جهانگرد داخلی و خارجی است. آمارها نشان می دهد که تعداد جهانگردان این ایام، حتی از نوروز نیز بیشتر است. ویژگی های این رویداد، در کنار آثار تاریخی و هتل های زیبای این شهر سبب شده تا کاشان، پتانسیل بالایی در جذب هر چه بیشتر جهانگرد خارجی داشته و بیش از پیش توسعه پیدا کند.

نگاهی آماری به توسعه گردشگری در ایام گلاب گیری کاشان

توسعه توریستی در ایام گلاب گیری کاشان

کاشان یکی از اصلی ترین شهرهای توریستی ایران به شمار می رود که دارای بعضی از مجذوب نماینده ترین جاذبه های بی نظیر ایران است. از باغ ها و خانه های تاریخی خاکی رنگ و بوتیک هتل ها گرفته تا مراسم گلاب گیری که هر ساله در فصل بهار برگزار می شود و در بین توریستان خارجی با عنوان جشنواره گلاب شناخته می شود.

گلاب گیری، رویدادی دیرنیه است که تاریخچه آن به 2500 سال پیش بر می شود و در بعضی از شهرهای ایران از جمله قمصر و نیاسر کاشان، میمند شیراز و لاله زار کرمان برگزار می شده است (1) .

با این حال، نام کاشان به عنوان مرکز اصلی گلاب گیری و توریستی برای مشاهده این رویداد شناخته شده تر از سایر منطقه ها است و وسعت این شناخت نه تنها در گستره ملی، که در گستره بین المللی نیز هست.

جشنواره گلاب گیری، یکی از مجذوب نماینده ترین جاذبه های تورسیتی کاشان است

گلاب گیری کاشان در چه زمانی برگزار می شود؟

تاریخ دقیق مراسم گلاب گیری بسته به وضع آب و هوا می تواند متغیر باشد اما به طور معمول، هر ساله در فصل بهار از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد (از ماه می تا ژوئن) برگزار می شود (2) .

چشم انداز خیره نماینده گل های محمدی (که انگار دریایی صورتی رنگ ساخته)، هر کسی را شیفته این زیبایی می نماید و افراد زیادی از سراسر دنیا به تماشا آن می آیند و بوی خوش رز که همه جا را فرا می گیرد، می تواند هر کسی را به سمت خود جذب کند.

به همین علت است که در ماه های برگزاری این مراسم و فصل رویش و شکوفا شدن گل های محمدی، هر ساله تورهایی ویژه تماشای آن به وسیله موسسه های توریستی برگزار می شود.

در این جشنواره زنان و مردان در اوایل صبح به باغات می فرایند و گل ها را می چینند و آماده می نمایند و توریستان می توانند از نزدیک شاهد چیدن و سپس مراحل فراوری گلاب باشند. بعلاوه گلاب کاشان دارای فزونین کیفیت در سراسر دنیاست (3) .

در این مراسم توریستان می توانند بطری هایی را از گلاب و همین طور عصاره گل محمدی به طور مستقیم از فراورینمایندگان سنتی تهیه نمایند.

جالب است بدانید که ایران فراورینماینده 90 درصد گلاب دنیا است (4) . که آمار قابل توجهی است و همین موضوع کنجکاوی توریستان را برای تجربه نزدیک منبع اصلی این ماده خوراکی و دارویی اعجاب انگیز چند برابر می نماید.

ایران؛ فراوری نماینده 90% از گلاب دنیا است

تاثیر مراسم گلاب گیری بر توریستی کاشان

گفته می شود سالانه هزاران نفر در فصل بهار برای تماشای مراسم گلاب گیری به کاشان سفر می نمایند. طبق آمار رسمی، تعداد توریستانی که در تاریخ 11 تا 14 اردیبهشت 97 به کاشان سفر نموده اند، بیش از 190 هزار نفر بوده است و این رقم در تمام طول زمان برداشت گل محمدی حدود دو میلیون نفر است (5) .

با در نظر گرفتن توریستان در نوروز که اصلی ترین ایام تعطیلات ایران به شمار میرود (و تعداد آن در سال 1398 بیش از 690 هزار نفر بوده است)، می توان گفت که ایام گلاب گیری، اصلی ترین دوره جذب توریست در کاشان (حتی مهم تر از نوروز) به شمار میرود.

در همین حال، گزارشات نشان می دهد که آمار بازدید از خانه های تاریخی در این ایام افزایش داشته و این آمار حاکی از آن است که هرچند توریستان برای این مراسم به این شهر می آیند؛ با این حال تاثیر آن بر توریستی کاشان در مجموع افزایش پیدا می نماید و بازدیدنمایندگان به سراغ سایر جاذبه های توریستی نیز می فرایند.

با در نظر گرفتن این آمار و ارقام و با تبعیت از آن، ورود جریان پولی نیز در مراکز اقامتی، رستوران ها، فروشگاه ها و سایر مراکز توریستی، در ایام گلاب گیری بیشتر است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که مراسم گلاب گیری کاشان از اصلی ترین رویدادهای تاریخی و فرهنگی ایران با در نظر گرفتن اهداف توریستی است که باید هر چه بیشتر برای مارکتینگ این رویداد در سطح دنیای اقدام کرد.

فزونی جشن گلاب گیری کاشان، نسبت به جشن های مشابه

یکی دیگر از موضوعات قابل توجه، خاص بودن این رویداد و فزونی آن نسبت به مراسم مشابه است. در نقاط مختلفی از دنیا جشنواره هایی با موضوع گل رز و گلاب برگزار می شود. از بین این جشنواره ها می توان به جشنواره رز بلغارستان با زمان برگزاری یک هفته در ابتدای ژوئن، جشنواره رز مراکش در شهر قلعه مکونه به مدت سه روز و جشنواره رز تیف در عربستان با زمان برگزاری بیش از یک هفته اشاره نمود (6) .

همانطور که مشاهده می شود، زمان برگزاری مراسم در کاشان طولانی تر بوده و این موضوع یک امتیاز مثبت برای فزونی مراسم کاشان نسبت به جشنواره های مشابه در سایر نقاط دنیا محسوب می شود. چرا که مدت زمان بیشتر به معنی توریست بیشتر است و کسانی که قصد سفر به کاشان در طی برگزاری این مراسم را داشته باشند، می توانند راحت تر زمان سفر خود را تنظیم نمایند. با در نظر گرفتن کیفیت بالای گلاب و تبلیغ آن، مراسم گلاب گیری کاشان اصلی ترین رویداد در این حوزه است.

تاثیر تصویر فکری توریستان بر ورود توریست

بر اساس تحقیقات اجرا شده، برگزاری مراسم و جشنواره ها می تواند تصویر فکری افراد و توریستان را نسبت به هویت یک شهر تحت تاثیر قرار دهد. که این اثرگذاری می تواند مثبت و یا منفی باشد.

به این معنی که یک رویداد می تواند به تنهایی یک شهر را به معروفیت برساند و یا اینکه هویت اصلی شهر را زیر سایه خود محو کند. امروزه، شهرهای زیادی در دنیا با برگزاری رویدادهای مختلف، سعی در بازاریابی توریستی و برندینگ مثبت برای هویت و تصویر فکری توریستان دارند (7) .

از آنجایی که مراسم گلاب گیری کاشان یک رویداد تاریخی و نه یک رویداد ساختگی برای جذب توریست به شمار میرود و نسبت به سایر جشنواره های مشابه فزونی دارد، دارای پتانسیل بسیار زیادی برای تبدیل شدن به یک نماد بین المللی است.

جشن گلاب گیری کاشان، نمادی از زیبایی ایران در فکر دنیایان

راهکارهایی برای توسعه توریستی در ایام گلاب گیری

متاسفانه رویدادی به این زیبایی و با این اصالت تاریخی و فرهنگی، هنوز به مقدار ای که باید در ابعاد و استانداردهای دنیای مورد توسعه قرار نگرفته است. یکی از راه های موثر بر افزایش توریستان در طی برگزاری این مراسم، تمرکز بر نماد و هسته اصلی این رویداد یعنی گل محمدی است.

در بسیاری از شهرهای دنیا هنگام برگزاری یک رویداد، در تمام شهر حال و هوای این رویداد برقرار است و یک قالب کلی بر شهر اعمال می شود. رنگ صورتی می تواند به عنوان رنگ اصلی انتخاب شود و بعلاوه فرآورده های گل محمدی به طور ویژه به صورت خوراکی در مکان های مختلف در دسترس باشد؛ چرا که توریستی غذایی، یکی از اصلی ترین دلایل سفر به یک مقصد خاص است (8) .

نکته مهم تر، تصویر فکری مخاطبان است که می تواند اصلی ترین معیار به شمار بیاید. چرا که در طی برگزاری یک رویداد، نکات منفی و کمبودهای یک مقصد توریستی بسیار کمرنگ تر از معمول می شود و این فرصت وجود دارد تا در این ایام، هر چه بیشتر بر روی رسانه ها و بهبود برند یک شهر تمرکز کرد (9) .

همکاری با رسانه ها و داستان سرایی در کانال های مختلف رسانه ای، از جمله شبکه های اجتماعی که امکان وایرال کردن اخبار و اتفاقات در آن بسیار پررنگ است، می تواند راهکار خوبی باشد. موضوع دیگر، حضور عکاسان و ایجاد تصاویر با کیفیت از این رویداد است که به خاطر رنگ های موجود، پتانسیل خیلی بالایی نیز دارد.

سخن پایانی
در نهایت باید گفت که گلاب گیری کاشان، یک رویداد ویژه و خاص در سطح بین المللی است که هرچند مورد توجه قرار گرفته، اما با تبلیغ دنیای آن می توان توریستان زیادی را از نقاط مختلف دنیا به ایران جذب کرد که ورود ارز را در پی دارد و در نهایت سبب توسعه شهر می شود.

پینوشتها

1.

www.tripadvisor.com

2. www.atlasobscura.com

3. www.romaparvaz.com

4. www.financialtribune.com

5. www.esfahanemrooz.ir

6.www.pdfs.semanticscholar.org

7.www.citeseerx.ist.psu.edu

8.www.millionmetrics.com

9. www.tourism-review.com

منبع: راسخون

به "نگاهی آماری به توسعه گردشگری در ایام گلاب گیری کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی آماری به توسعه گردشگری در ایام گلاب گیری کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید