پرواززدگی چیست، چه علائمی دارد و راه مقابله با آن چگونه است؟

به گزارش وبلاگ هلن، بعد از چند سال سخت قرنطینه و محدودیت هایی که برای سفر اعمال شد، مردم دوباره سفرهایشان را به دور جهان آغاز نموده اند و خانواده ها باز هم برای ملاقات دور هم جمع می شوند؛ اما سفرهای بین المللی غالبا با پرواززدگی (جت لگ) همراه اند و در همان ابتدای سفر، لذت بردن از تعطیلات یا همنشینی با خانواده را مختل می نمایند.

پرواززدگی چیست، چه علائمی دارد و راه مقابله با آن چگونه است؟

خبرگزاری سی ان ان درباره تعریف پرواززدگی و علت ابتلا به آن می نویسد: اصطلاح جت لگ یا پرواززدگی به علائم فیزیکی و شناختی اطلاق می گردد که افراد هنگام سفر سریع در چندین منطقه زمانی به آن دچار می شوند و علت آن، ناتوانی بدن در سازگاری فوری با زمان در منطقه ها فرق دارد.

بدن پیش از سفر با زمان محلی هماهنگ است و وقتی وارد منطقه زمانی تازه می گردد، ریتمش با زمان مکان تازه هماهنگ نیست و اینجا است که علائم پرواززدگی رخ می نماید؛ موقعی که می خواهید بیدار بمانید، خواب آلودید و زمانی که می خواهید بخوابید، کاملا هشیار. نیمه شب گرسنه می شوید و اگر در طول روز غذا بخورید، ممکن است به نفخ یا تهوع دچار شوید و تا زمانی که ساعت بدن و تمام ریتم هایی که کنترلشان می نماید، با زمان محلی هماهنگ نگردد، ما از نظر جسمی و ذهنی به هم ریخته می مانیم.

پرواززدگی در همه یکسان نیست

به نوشته سی ان ان، تجربه پرواززدگی در افراد مختلف فرق دارد؛ به این علت که هرکدام از ما ریتم درونی خودمان را داریم. اگر چرخه طبیعی روزانه فردی طولانی تر باشد، ممکن است با سفر به غرب سریع تر سازگار گردد. با این حال معلوم نیست آیا چرخه کوتاه تر به سازگاری با مسیر دیگری هم یاری می نماید یا خیر.

با افزایش سن نیز انعطاف پذیری کمتر می گردد؛ بنابراین علائم پرواززدگی در افراد مسن تر معمولا شدیدتر است.

آیا جهت سفر مهم است؟

به طورکلی، برای بسیاری از افراد سفر به غرب که در آن موقع به دست می آورند، کمی آسان تر است.

آیا پرواززدگی صرفا روانی است؟

بعضی از مردم ممکن است پرواززدگی را فقط یک پدیده ذهنی بدانند. البته این تعبیر تاحدی درست است؛ چرا که این شرایط حاصل ناهماهنگی بین زمان داخلی بدن (که در مغز معین می گردد) و زمان محلی است اما به معنای این نیست که می توان از پرواززدگی نجات پیدا کرد؛ پس بهتر است آن را یک شرایط فیزیولوژیکی بدانید نه روانشناختی.

به نوشته سی ان ان، خوشبختانه برای کاهش علائم پرواززدگی چند راه ساده وجود دارد که به تنظیم ساعت بدن یاری می نماید و به خصوص برای ورزشکاران که دائم برای مسابقات سفر می نمایند، مهم است.

1 اول آنالیز کنید که آیا کوشش برای سازگاری با زمان تازه ارزشش را دارد یا نه. اگر سفر کوتاه است، شاید بهتر باشد با زمان محلی خود سازگار بمانید. اما چنانچه سفر بیش از سه روز طول می کشد، ریتم هایی مثل زمان خواب، غذا خوردن، ورزش کردن و دریافت نور خورشید را آگاهانه به سمت منطقه زمانی تازه ببرید.

2 اگر می خواهید زمان بدنتان را تغییر دهید، بهتر است از داخل هواپیما آغاز کنید. ساعتتان را با زمان منطقه مقصد تنظیم و فعالیت هایتان را بر همان اساس برنامه ریزی کنید.

3 مصرف کافئین و الکل را در سفر کم کنید. این کار برای خواب و آبرسانی بهتر به بدن مفید است و به تنظیم ساعت بدن با منطقه زمانی تازه یاری می نماید.

4 هنگام تطبیق با منطقه زمانی تازه سعی کنید در زمان شب محلی بخوابید و در زمان های دیگر فقط در صورت احتیاج استراحت کنید. چرت زدن های کوتاه یاری می نماید از عهده کارهای روز و شب برآیید. حدود 30 دقیقه چرت زدن در روز کافی است و سعی کنید این زمان به اواخر روز موکول نگردد.

5 ناراحتی های گوارشی از نشانه های پرواززدگی اند. اگر مستعد ابتلا به مسائل روده اید، غذا را در وعده های کوچک صرف کنید و تا زمانی که گرسنه نشده اید، چیزی نخورید.

6 بیرون بروید. نور خورشید کلید سازگاری با منطقه زمانی تازه است. با توجه به تغییر منطقه زمانی، فعالیت های خارجی در موقع مناسب برای سازگاری بهتر به شما یاری می نماید.

منبع: فوت و فن / independentpersian.com / edition.cnn.com

به "پرواززدگی چیست، چه علائمی دارد و راه مقابله با آن چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرواززدگی چیست، چه علائمی دارد و راه مقابله با آن چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید