پلاک ثبتی چیست؟ پلاک ثبتی اصلی و فرعی

به گزارش وبلاگ هلن، افزایش تورم و بالا رفتن قیمت مسکن در تمامی نقاط ایران بسیاری از افراد را به این فکر انداخته که با خرید و فروش املاک بتوانند عایدی خوبی را برای خود کسب نمایند. پیش از اینکه بخواهید وارد این حرفه بشوید اصطلاحات و لغاتی وجود دارند که باید نسبت به آنها واقف باشید. در بحث خرید و فروش ملک دو اصطلاح وجود دارند که برای هر فردی دانستن آنها از ضروریات به شمار میرود. پلاک ثبتی که در اصل به عنوان شناسنامه املاک از آن یاد می گردد و به وسیله اداره ثبت اسناد و املاک کشور ما معین می گردد. اصطلاح دیگری که باید آن را به خوبی بلد باشید پلاک فرعی بوده که بعضی از ما نسبت به آن اطلاع کافی نداشته و نمی دانیم در کجا و چه شرایطی به کار میرود. امروز ما به شما همراهان عزیز در وب سایت خبرنگاران در راستای یاری های اطلاعاتی خود در خصوص مدیریت ساختمان قصد داریم ، این دو اصطلاح را مورد ارزیابی قرار داده و به آنالیز دقیق آن ها بپردازیم.

پلاک ثبتی چیست؟ پلاک ثبتی اصلی و فرعی

پلاک ثبتی چیست؟

اگر به بیرون از خانه خودتان بروید در قسمت بالای درب ها پلاک های آبی رنگی را مشاهده خواهید کرد که اطلاعات خاص و منحصر به فرد ملک شما در آن ذکر شده است ، در اصل این همان پلاک ثبتی خانه شما به شمار میرود. در گذشته پلاکهای ثبتی بر روی سنگ های خاصی هک می شدند ولی با گذر زمان و بالا رفتن هزینه این کار شهرداری و سازمان های مربوطه تصمیم گرفت پلاک های فلزی را جایگزین این روش بکند. با استفاده از اطلاعاتی که بر روی این پلاک ثبت می گردد شما قادر هستید اطلاعات دقیق ثبت شده در اداره ثبت اسناد و املاک کشور را به دست آورده و بر اساس آن اقدامات لازم مبنی بر آنالیز مالک و صاحب آن ملک را داشته باشید.

در اصل اگر بخواهیم به صورت تخصصی پلاک ثبتی را برای شما شرح دهیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور اینکه بتواند اراضی و قطعات زمین را برای خود شناسایی کند ابتدا محل دقیق قرار گیری آن ملک را ارزیابی می نماید. از این رو که بتواند قطعه های بزرگ را به راحتی و با یک عدد تقسیم کند از پلاک های ثبتی بهره می گیرد. دسته بندی این اراضی معمولاً از استان ها آغاز می گردد و به بخش ها و واحدهای کوچکتر می رسد. اصطلاح دیگری که در خصوص پلاکهای ثبتی باید بدانید قطعه اصلی است که به قطعات کوچکتری می گویند که در فرایند ثبت شناسایی اراضی ارزیابی می شوند. برای این قطعات کوچکتر سازمان ثبت اسناد و املاک شماره کد شناسایی را در نظر می گیرد که در اصل به آنها شماره پلاک اصلی گفته می گردد. خود این قطعات اصلی به قطعات فرعی و یا در شرایطی قطعات کوچکتر تقسیم می شوند.

تعریف پلاک ثبتی اصلی و فرعی

حالا که با فرآیند اصلی پلاک های ثبتی آشنا شدید زمان آن رسیده که دو نوع پلاک ثبتی اصلی و فرعی را برای شما شرح دهیم. پس از آن که سازمان اسناد و املاک کشور اراضی را به صورت قطعات مادر تقسیم کردند زمان آن رسیده که آنها را به واحدهای کوچک تری که به آنها قطعه اصلی می گوییم تقسیم نموده و سپس برای تشخیص بهتر و راحت تر هر کدام را یک شماره فرعی نیز بدهند. اگر بخواهیم این پلاک های فرعی را برای شما با یک مثال راحت شرح دهیم در اصل پلاک ثبتی همان نام کوچک افراد بوده و پلاک فرعی را می توانیم به عنوان نام خانوادگی افراد در نظر بگیریم. هم اکنون ما متوجه شدیم که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور اینکه بتواند هر ملک را به راحتی تشخیص داده و برای آنها برگه های هویتی تنظیم نماید به دو بخش اصلی و فرعی آنها را تقسیم می نماید. به منظور اینکه شما متوجه شوید کدام شماره پلاک ثبت اصلی و کدام بخش فرعی می باشد از علامت ممیز (/) استفاده می گردد. در ثبت چپ ممیز شماره اصلی هر پلاک نوشته می گردد و در سمت راست آن شماره پلاک ثبتی فرعی. به عنوان مثال شما به این شماره پلاک دقت کنید 98/5621 در این شماره 5621 به عنوان پلاک ثبتی اصلی به شمار میرود و عدد 98 را ما می توانیم به عنوان پلاک ثبتی فرعی در نظر بگیریم.

در بعضی از استان ها امکان دارد سازمان اسناد و املاک کشور پلاک های ثبتی فرعی را به بخش های کوچک تری نیز تقسیم کند از این رو شما ممکن است در آنالیز پلاک یا ملکی با لغاتی همانند مفروز و مجزی شده برخورد کنید. اگر بخواهیم به ریشه این دو لغت نگاه کنیم مفروز به معنی جدا شده از چیزی می باشد و مجزی شده نیز همانطور که از آن تعیین است به معنی جزجز و قطعه بندی شده است. هنگامی که در سندی ملکی با این دو لغت روبرو شدید در اثر بیان شده است که ملکی که شما مشاهده می کنید از یک قطعه فرعی جدا شده و هم اکنون به عنوان یک سند مجزا به شمار میرود.

شماره تفکیکی چیست؟

سازمان ثبت و اسناد ملی تصمیم می گیرد به منظور اینکه فرایند تشخیص و هویت بندی ملکه ها راحت تر گردد آنها را به قطعات کوچکتر تقسیم کند. به منظور اینکه این قطعات کوچکتر از پلاک های ثبتی پیش از این ذکر شده مجزا باشند به آنها عددی داده می گردد که به آن قطعه تفکیکی می گویند. در شهرستانها و بخش های کوچک به این اعداد که معمولاً از شماره یک آغاز شده و به بالا می رود قطعه نیز گفته می گردد.

ثبت شماره پلاک های اصلی و فرعی در سند رسمی

بر اساس قوانینی که پیش از انقلاب در ایران تدوین شده است پلاکهای ثبتی معمولاً به چهار گونه در اسناد رسمی کشور ثبت می شوند:

  1. روش اول به این صورت است که یک شماره اصلی همراه با یک شماره فرعی درج می گردد مانند: 1255/55565
  2. روش دوم به این گونه است که یک شماره اصلی همراه با چند شماره فرعی ذکر می گردد مانند 125/556/11212
  3. روش سوم که بیشتر به علت تفکیک نشدن قطعه مادر صورت میگیرد تنها یک شماره اصلی و بدون شماره فرعی نوشته میگردد مانند 1254
  4. روش آخر که برای تفکیک های کوچکتر به کار برده می گردد چند شماره اصلی هم و همراه با چند شماره فرعی در کنار هم نوشته می شوند: مانند 125/5512/551/554

استعلام پلاک ثبتی

شما هنگامی که قصد دارید یک ملک را بخرید باید به منظور اینکه تعیین کنید مرزهای آن ملک از کدام نقطه تا به کدام نقطه می باشد استعلام پلاک ثبتی آن را از مراجع ذیربط بگیرید. این مسئله برای اراضی که اسناد آن ها آنچنان تعیین نیست به وسیله نقشه هوایی امکان پذیر می باشد. به منظور استعلام پلاک اصلی و فرعی شما می توانید به سندی که به شما داده شد مراجعه نموده و آن را با مختصات یو تی ام ملک خود آنالیز نموده و از این طریق جانمایی پلاک ثبتی خود را تعیین کنید.

مطالب پیشنهادی

خانه شمالی یا جنوبی چیست؟ مزایا و معایب هرکدام

همه چیز در خصوص استعلام سند ملک

منبع: هومتیک

به "پلاک ثبتی چیست؟ پلاک ثبتی اصلی و فرعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلاک ثبتی چیست؟ پلاک ثبتی اصلی و فرعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید