پل های لرستان نیازمند تخصیص اعتبار ملی

به گزارش وبلاگ هلن، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: پل های استان نیازمند تخصیص اعتبار ملی هستند.

پل های لرستان نیازمند تخصیص اعتبار ملی

به گزارش وبلاگ هلن عطا حسن پور در جمع وبلاگ هلن، اظهار کرد: طبق گفته باستان شناسان پل های تاریخی لرستان بعد از اهرام ثلاثه مصر بزرگترین بناهای سنگی دنیا محسوب می شوند که باستان شناسان بزرگ دنیا در بازدید از این پل ها هر کدام به عظمت و ویژگی خاص آنان اشاره نموده اند.

وی توضیح داد: به عنوان مثال بزرگ ترین دهانه معماری دنیا باستان در پل گاومیشان پلدختر قرار گرفته است که از طاق کسری ایوان مدائن عریض تر است و بلندترین پل دنیا باستان کلهرت معمولان است که در تنگنای عرض دره ای 91 متری با ارتفاع بیش از 26 متر احدات شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اظهار داشت: لرستان تنها پایگاه ملی پل های تاریخی کشور محسوب می گردد و تعداد 100 پل تاریخی لرستان در لیست موقت میراث دنیای قرار دارند.

حسن پور اضافه نمود: بعلاوه در کل ایران فقط سه دهنه پل دارای کتیبه هستند که دو مورد از آن شامل پل کلهرت معمولان و کشکان خرم آباد است و هر پایه از پل کشکان به مقدار یک آپارتمان عظمت و ماندگاری دارند.

وی اعلام کرد: بزرگترین سازه های آبی-تاریخی لرستان پل ها هستند که متاسفانه در سیل اخیر دچار خسارت شدند لذا برای استحکام بخشی آنان نیازمند تخصیص اعتبارات کلان ملی هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ادامه داد: از طرفی بروز همین سیل را گواهی بر پایداری پایدار شاهکار پل های تاریخی لرستان دیدیم که فقط یک پایه از پل تاریخی کشکان کج شد و مابقی با خسارت جزیی هنوز پایدار هستند.

منبع: دنیای سفر

به "پل های لرستان نیازمند تخصیص اعتبار ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل های لرستان نیازمند تخصیص اعتبار ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید