5 علت برای اینکه به مانیتور 240 هرتزی نیازی ندارید

به گزارش وبلاگ هلن، روزی روزگاری فقط گیمرهای حرفه ای از مانیتورهای دارای رفرش ریت بالا استفاده می کردند ولی حالا حتی کاربرانی که ففط گاهی اوقات بازی می نمایند هم به این نوع مانیتورها علاقه نشان می دهند. اما در این میان چه اندازه از رفرش ریت عدد بسیار بالایی است؟ با وجود اینکه بعضی کاربران دوست دارند رفرش ریت مانیتور را به بیشترین حد برسانند، اما در این میان واقعیت این است که خرید مانیتور 240 هرتزی برای تقریبا تمام کاربران منطقی نیست. در ادامه به 5 علت برای اینکه چرا به مانیتور 240 هرتزی هیچ نیازی ندارید، می پردازیم.

5 علت برای اینکه به مانیتور 240 هرتزی نیازی ندارید

تفاوت را احساس نمی کنید

بسیاری از کاربران سال ها مشغول استفاده از مانیتورهای 60 هرتزی بوده اند. در چنین شرایطی این کاربران اصلا به مواردی مانند رفرش ریت و تاخیر مانیتور توجه نمی کردند. اما با افزایش رفرش ریت مانیتورها و البته بهبود توان سخت افزاری کامپیوترها، گیمینگ 120 هرتزی به استاندارد نو تبدیل شده است. اختلاف بین رفرش ریت 60 و 120 یا 144 هرتزی، در حد شب و روز است و زمانی که این سوئیچ را انجام دادید، دیگر نمی توانید به عقب برگردید.

در این میان شرکت های سازنده به سراغ پنل های 240 هرتزی رفتند که ابتدا این رفرش ریت محدود به پنل های TN بود و سپس به پنل های IPS و VA هم راه پیدا کرد. با وجود اینکه این خبر جذابی برای گیمرها بود، ولی خیلی زود معین شد که مهاجرت از پنل 144 به 240 هرتز، بهبود قابل توجهی به همراه ندارد.

در این میان مطمئنا بعضی کاربران بر این باور هستند که تفاوت بین این پنل ها به شدت محسوس است ولی طبق آنالیز های انجام شده، اکثریت کاربران متوجه تفاوت های محسوسی نمی شوند. بنابراین گیمرهایی که برای خرید مانیتور 240 هرتزی وسوسه شده اند، بهتر است این مبلغ اضافه را به خرید مانیتور 144 هرتزی بهتر یا پردازنده و کارت گرافیک قدرتمندتر اختصاص دهند.

ضعف کامپیوتر برای ارائه فریم ریت بالا

فرض می کنیم شما از جمله افرادی هستید که به خوبی تفاوت های یک مانیتور 240 هرتزی را احساس می کنید. اما حتی اگر چنین مانیتوری را بخرید، برای اینکه بتوانید از حداکثر توان آن استفاده کنید، به یک کامپیوتر بسیار قدرتمند احتیاج دارید. به غیر از اینکه به رزولوشن 1080p بسنده کنید یا اینکه عنوان هایی مانند Valorant یا League of Legends را اجرا کنید، گرافیک های 1000 دلار و با قیمتی در همین حدود، نمی توانند بازی ها را با گرافیک مناسب با رزولوشن بیشتر از 144 فریم در ثانیه نمایش دهند.

برای بازی های سنگین نو حتی در صورت استفاده از فناوری های Nvidia DLSS یا AMD FSR، کارت گرافیک RTX 4070 Ti می تواند حدود 100 فریم در ثانیه را در اختیار شما قرار دهد. در این میان بعضی کاربران می گویند مانیتور 240 هرتزی حتی اگر نتواند در بازی ها حداکثر توان خود را به نمایش بگذارد، در برنامه ها و منوهای مختلف کامپیوتر، با تجربه کاربری بهتری روبرو می شوید. اما همانطور که گفتیم، اکثریت کاربران متوجه این تفاوت نمی شوند و برای بسیاری از آن ها، رفرش ریت 144 یا 165 هرتز، حداکثر رفرش ریت منطقی محسوب می گردد.

حتی بهبود در تاخیر هم مزیت محسوسی ندارد

حتی اگر بسیاری از گیمرها با دو نکته مطرح شده در بخش های بالایی موافق باشند، ولی بعضی از آن ها بر این باور هستند که در این مانیتورها پایین بودن تاخیر، یک مزیت بسیار مهم برای آن ها محسوب می گردد. اگرچه از نظر فنی این موضوع که افزایش رفرش ریت منجر به بهبود تاخیر می گردد، درست است ولی اینکه چه مقدار از این بهبود احساس خواهد شد، اهمیت بیشتری دارد. بعد از رد شدن رفرش ریت 144 یا 165 هرتز، مقدار بهبود تاخیر مانیتور بسیار جزئی است و عملا دیگر برای اکثریت کاربران محسوس نیست.

به لطف فناوری های Nvidia G-Sync یا AMD FreeSync، تفاوت رفرش ریت مانیتور و فریم ریت دریافتی از کارت گرافیک، مسئله ای ایجاد نمی کند و بنابراین بازی با فریم ریت 100 فریم در ثانیه به راحتی به وسیله مانیتور 240 هرتزی نمایش داده می گردد. اما در نهایت مقدار بهبود تاخیر در مانیتور مزیت چندانی ندارد و در چنین شرایطی یک مانیتور 144 یا 165 هرتزی بهتر می تواند انجام وظیفه کند.

شما گیمر حرفه ای نیستید

واقعیت این است که اکثریت کاربران گیمر حرفه ای نیستند یا به وسیله استریم در یوتیوب یا توییچ عایدی بالایی کسب نمی نمایند. بنابراین اگر گیمر حرفه ای نیستید، مانیتور 240 هرتزی حتی اگر مزایای خیلی مهمی داشته باشد، مناسب شما نخواهد بود. باید خاطرنشان کنیم گیمرهای حرفه ای معمولا افزایش فریم ریت را فدای ویژگی های دیگری مانند رزولوشن و حتی کیفیت تصویر می نمایند تا بتوانند در سریع ترین زمان ممکن به اتفاقات بازی واکنش نشان بدهند. به همین دلیل بعضی گیمرهای حرفه ای بازی های مبتنی بر فریم ریت های نجومی در حد 500 تا 600 فریم در ثانیه را بر روی مانیتورهای 240 یا 360 هرتزی اجرا می نمایند.

بنابراین حتی اگر می خواهید همین بازی ها را در خانه خود اجرا کنید، برای لذت بردن از این تجربه لازم نیست از یک مانیتور با رفرش ریت نجومی داشته باشید و در حد مانیتور 144 هرتزی برای شما کافی خواهد بود.

مانیتورهای 240 هرتزی همچنان بسیار گران قیمت هستند

برای یک کاربر معمولی، به شرط اینکه از سیستم مناسبی استفاده کند، کیفیت تصویر و فریم ریت بالا در حد معقول، برای لذت بردن از انواع بازی ها کافی است. به همین دلیل بسیاری از گیمرها به سراغ مانیتورهای 1440p با رفرش ریت 144 یا 165 هرتز می روند. زیرا از یک طرف نسبت به 1080p رزولوشن بسیار بهتری دریافت می کنید و از سوی دیگر رفرش ریت خیلی بالایی در اختیار شما قرار می گیرد.

خوشبختانه یک مانیتور 1440p با رفرش ریت 165 هرتز مبتنی بر پنل VA قیمت نجومی ندارد که البته اگر در پی استفاده از پنل IPS هستید، باید قیمت بالاتری بپردازید. در این میان مانیتورهای 1440p با رفرش ریت 240 هرتز حدود 400 دلار قیمت دارند که البته مدل های پرچم دار با قیمت بیش از 500 دلار فروخته می شوند. بنابراین همانطور که گفتیم به جای اینکه بی فایده برای خرید یک مانیتور 240 هرتزی هزینه کنید، می توانید این پول را برای خرید پردازنده و کارت گرافیک بهتر خرج کنید.

منبع: XDA

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 علت برای اینکه به مانیتور 240 هرتزی نیازی ندارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 علت برای اینکه به مانیتور 240 هرتزی نیازی ندارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید