جاکارتا: آکوس باعث رقابت تسلیحاتی در جنوب شرق آسیا می گردد

به گزارش وبلاگ هلن به نقل از آسوشیتدپرس، وزرای خارجه مالزی و اندونزی امروز دوشنبه نسبت به توافق تسلیحاتی استرالیا با انگلیس و آمریکا موسوم به آکوس (AUKUS) و اینکه این پیمان ممکن است منجر به رقابت تسلیحاتی بین قدرت های منطقه جنوب شرق آسیا گردد، ابراز نگرانی کردند.

جاکارتا: آکوس باعث رقابت تسلیحاتی در جنوب شرق آسیا می گردد

رتنو مارسودی وزیر امور خارجه اندونزی پس از ملاقات با سیف الدین عبدالله همتای مالزیایی خود در جاکارتا، در این باره گفت: این شرایط مسلما به سود هیچ کسی نیست.

مارسودی ادامه داد: ما هر دو توافق کردیم که کوشش ها برای حفظ یک منطقه صلح آمیز و با ثبات باید ادامه داشته باشد و نمی خواهیم پویایی فعلی باعث ایجاد تنش در رقابت تسلیحاتی و بعلاوه در پیش بینی قدرت گردد.

وزرای مذکور طی یک کنفرانس خبری مشترک خاطرنشان کردند که با تقویت وحدت و مرکزیت اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا موسوم به آ سه آن (ASEAN) موافقت کردند و از همه اعضای آسه آن خواستند تا به ثبات، امنیت، صلح و رفاه منطقه و رعایت و احترام به قوانین بین المللی یاری نمایند.

پیشتر و در همین رابطه نیز هشام الدین حسین وزیر دفاع مالزی اعلام نموده بود که این کشور امیدوار است که اجماعی تعیین درباره پیمان آکوس بین کشورهای جنوب شرقی آسیا صورت گیرد.

وی در این باره گفته بود: هدف ما مانند همواره تضمین ثبات منطقه بدون در نظر گرفتن توازن قوا بین آمریکا یا چین است. تفاهم در آ سه آن به ما در مواجهه با این دو قدرت اصلی یاری می نماید.

توافق تسلیحاتی آکوس باعث انشقاق بین کشورهای جنوب شرقی آسیا شده است. همزمان که اندونزی و مالزی هشدار داده اند که این پیمان می تواند منجر به رقابت تسلیحاتی بین ابرقدرت های رقیب در منطقه گردد، فیلیپین که از متحدان آمریکا است، از این پیمان حمایت نموده است.

استرالیا در 16 سپتامبر (25 شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست های ایندوپاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی موسوم به آکوس(AUKUS) شده بود.

مطابق این معاهده تسلیحاتی، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که تعداد هشت فروند زیردریایی اتمی برای استرالیا فراوری نمایند.

چین پیمان مذکور را به شدت محکوم و خاطرنشان کرد که آمریکا و انگلیس استانداردهای دوگانه ای را اتخاذ می نمایند تا از همکاری های اتمی به عنوان ابزاری برای منافع ژئوپلتیکی خود استفاده نمایند.

روسیه نیز ضمن محکوم کردن این پیمان، خاطرنشان کرد که آمریکا با ایجاد ائتلاف هایی مانند آکوس، در پی تضعیف چارچوب های قدیمی و کارآمدی است که به انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آ سه آن) وابسته هستند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "جاکارتا: آکوس باعث رقابت تسلیحاتی در جنوب شرق آسیا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاکارتا: آکوس باعث رقابت تسلیحاتی در جنوب شرق آسیا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید