خانه ملاباشی، یکی از زیباترین خانه های اصفهان

به گزارش وبلاگ هلن، این عمارت تاریخی، پس از سال ها به وسیله آقای دکتر معتمدی خریداری شده و هم اکنون برای بازدید عموم باز شده است. اما پیشینه این خانه زیبا به کجا برمی شود؟

خانه ملاباشی، یکی از زیباترین خانه های اصفهان

خانه معتمدی طی مستندات بدست آمده تعیین شده است که تاریخ ساخت آن مربوط به دوره های صفویه، زندیه و قاجاریه است. به همین علت آثار معماری از هر یک از این دوران ها و حکومت ها در این خانه و عمارت تاریخی یافت می گردد. درباره زمانی که ملا باشی وارد اصفهان می گردد و این خانه را برای اقامت برمی گزیند داستان های بسیاری در تاریخ وجود دارد که ذکر تمامی آن ها در این فرصت نمی گنجد. خانه ملا باشی در خیابان ملک اصفهان واقع شده است.

این عمارت در واقع نمونه ای مجذوب کننده از معماری خانه های ایرانی است، خانه به معنی اینکه واقعا در آن زندگی می نموده اند و به زندگی مردم عادی زمان خود نزدیک بوده اند. خانه به دو بخش کلی تقسیم می گردد: فضاهای زندگی و فضاهای خدماتی، در فضای زندگی همه چیز گرم و صمیمی، پر انرژی، گگردده و با نورگیری بالا است و در فضاهای خدماتی اتاق هایی برای استراحت و کارهای اندرونی است که در آن فضا بسته تر، جدی تر و سردتر است.

خانه ملا باشی بیش از 10 اتاق دارد و هم اکنون که تبدیل به اقامتگاه شده، به هر کدام از آن ها، نام یکی از ماه های ایرانی را داده اند. هر یک از این اتاق ها ویژگی خاص خود را دارد. شاه نشین این خانه، زیباترین بخش این خانه است که انگیزه مالک برای بازسازی اسم شده و خوشبختانه آسیب چندانی از مرور زمان ندیده است. دیوارهای آینه کاری، نقاشی روی گچ، گچ کاری و نوری که از ارسی های 9 دری به اتاق می بارد، هر بازدید کننده ای را مسحور می نماید. دور تا دور این اتاق، اشیای عتیقه دیده می گردد. تزئینات کار شده بر روی سقف و لوسترها به زیبایی این بخش از خانه یاری نموده اند.

منبع: گردشبان

به "خانه ملاباشی، یکی از زیباترین خانه های اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه ملاباشی، یکی از زیباترین خانه های اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید