آمریکا جنگ نیابتی در لیبی را رسما اعلام کرد

به گزارش وبلاگ هلن، ایسنا نوشت: سفیر آمریکا در لیبی با بیان اینکه آنچه در این کشور رخ می دهد جنگ منطقه ای نیابتی است، گفت، حضور نزدیک به 2000 نیرو از گروه روسی واگنر (گروه نظامی ویژه روسیه) در لیبی نشان دهنده احترام به حاکمیت ارضی این کشور نیست.

آمریکا جنگ نیابتی در لیبی را رسما اعلام کرد

ریچارد نورلند، سفیر آمریکا در لیبی در مصاحبه با روزنامه القدس العربی درباره تبعات نظامی و سیاسی درگیری های موجود در جنوب طرابلس و پایگاه هوایی الوطیه گفت: آمریکا این درگیری های موجود را به منزله تشدید خطر می داند که می تواند دامنه جنگ را تا عرصه هوایی گسترش دهد. اما ما می دانیم که این درگیری ها پاسخ به حملات نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر است و به همین دلیل این شرایط موجود نیاز دارد که حملات متوقف و همه طرف ها تنش را کاهش دهند.

وی پیرامون میزان تأثیر کشورهای خارجی بر گسترش درگیری های لیبی گفت: به نظرم حفتر آن قدر با هوش است که بداند هر روز نفوذش کم می شود و از دو طریق یک تاثیر منفی وجود دارد، نخست اینکه با ادامه درگیری ها تعداد غیر نظامیان بیشتری کشته و زخمی خواهند شد چرا که نظامیان و تجهیزات نظامی پیشرفته ای به درگیری های لیبی اضافه می شود و دوم اینکه با گسترش نفوذ خارجی مردم لیبی کنترل خود را بر حاکمیت کشورشان از دست خواهند داد.

نورلند پیرامون این مسأله که تحلیل گران معتقدند از زمان کشته شدن کریستوفر استیونز، سفیر سابق آمریکا در لیبی، واشنگتن تصمیم گرفت روابط خود را با لیبی قطع کند، گفت: چنین چیزی صحت ندارد، آمریکا همچنان در فرایند دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی لیبی حضور دارد و من با بسکمک از مردم این کشور و رهبران آن دیدار کردم و بسکمک از آنها از نقش آمریکا قدردانی کرده و از ما می خواهند نقش سازنده ای درباره شرایط کشورشان ایفا کنیم. حتی آمریکا درباره مقابله با ویروس کرونا هم متعهد شده بیش از 12 میلیون دلار در قالب کمک برای شناسایی این ویروس در لیبی، ممانعت از شیوع و نیز مهار آن در این کشور ارائه دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که مقصود دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از اظهاراتش هنگام استقبال از نخست وزیر ایتالیا در کاخ سفید که گفته بود این کشور شریک اصلی آمریکا در پفراینده لیبی است، چه بود، گفت: آمریکا قصد دارد بحران لیبی را حل نماید و این امر مستلزم مشارکت تعداد زیادی از کشورها و حداقل ایتالیا است، ما تمایل داریم همه این کشورها برای دستیابی به راهکار بحران لیبی از طریق مذاکره مشارکت داشته باشند.

سفیر آمریکا در لیبی در پاسخ به این سوال که کاخ سفید 19 آوریل 2019 اعلام کرد، ترامپ 15 آوریل با حفتر تماس گرفته و به نقش سازنده وی در مبارزه با تروریسم و حفاظت از منابع نفتی لیبی اذعان کرده است، این جانبداری واشنگتن را چگونه تفسیر می کنید، گفت: هیچ جانبداری وجود ندارد، نیروهای ارتش ملی و دولت توافق ملی لیبی شرکای مهمی برای آمریکا در مبارزه با تروریسم هستند و آمریکا خواستار پایان یافتن حملات نیروهای حفتر به طرابلس، برقراری آتش بس دائم و حل صلح آمیز درگیری های لیبی از طریق مذاکره است. حفتر شخص با نفوذی است اما معتقدم آن قدر باهوش است که بداند نفوذش هر روزی که درگیری ها ادامه می یابد کم می شود و اگر به دولت شرق اجازه مذاکره ندهد، مشروعیت سیاسی اش به خطر خواهد افتاد. کشورهایی هم که از وی حمایت می کنند کم کم به این نتیجه رسیده اند که اهدافشان در مبارزه با تروریسم با حمله نیروهای حفتر به طرابلس تضعیف شده است.

نورلند در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال می دهد درگیری های لیبی به جنگ منطقه ای نیابتی یا حتی جنگ منطقه ای مستقیم تبدیل شود، گفت: در حال حاضر جنگ لیبی یک جنگ منطقه ای نیابتی است و چالش کنونی این است که از تشدید درگیری ها و تبدیل آن به جنگ مستقیم میان کشورهای منطقه جلوگیری شود. من بر این باورم که هیچ کشوری خواستار این مسئله نیست و همه از طریق مذاکره به دنبال راه هایی هستند که منافعشان را حفظ کنند و ما برای تقویت این رویکرد تلاش خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که نقش روسیه را در لیبی به ویژه پس از اعزام نیروهای واگنر به این کشور چگونه می بیند، گفت: وجود حدود 2000 نیروی روس و تجهیزات نظامی پیشرفته ای که در اختیار دارند احترام به حاکمیت لیبی نیست، ما اطمینان داریم که روسیه می تواند منافع مشروع خود را از طریق راه های عادی دیگری پیگیری کند.

نورلند در پاسخ به این سوال که آیا همچنان فکر می کند انتقال به یک سیستم سیاسی دموکراتیک باثبات در لیبی هنوز یک هدف واقع بینانه است یا خیر، گفت: این نه نتها یک هدف واقع بینانه بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، ما در قرن 21 زندگی می کنیم و من فکر نمی کنم ملت لیبی به کمتر از دموکراسی کامل راضی شوند. نیروهای دولت غرب و شرق لیبی تنها با درگیری ها تقویت می شوند و بسکمک از رهبران لیبی به من گفتند که این شبه نظامیان به محض پایان جنگ تجزیه خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نقشه راهی که در کنفرانس برلین ترسیم شد، باخت، گفت: من فکر نمی کنم این نقشه باخته باشد و چالش بزرگتر اکنون این است که مشارکت کنندگان در کنفرانس برلین به تعهدات خود عمل کنند. پیش از این کنفرانس چنین چارچوب صلحی برای بحران لیبی وجود نداشت و به همین دلیل ما باید اکنون آن را اجرایی کنیم.

سفیر آمریکا در لیبی در پاسخ به این سوال که آیا توافق نامه صخیرات همچنان پایه و اساس حل و فصل صلح آمیز بحران لیبی است یا خیر، گفت: تا زمانی که مردم لیبی بر سر ساختار سیاسی جدید به توافق برسند این توافق نامه و نهادهای مرتبط با آن تنها چارچوب قانونی است که در سطح بین الملل به رسمیت شناخته شده است. ساختار جدید تنها از طریق برگزاری مذاکرات صلح آمیز با حضور طیف وسیعی از کنندگان لیبی امکان پذیر است. سازمان ملل پیش از این نشست هایی برای انجام مذاکرات داشته و در حال حاضر نیز آماده برگزاری چنین نشست هایی است.

وی در پاسخ به این سوال که دبیرکل سازمان ملل برای تعیین کننده ویژه جدید خود در لیبی رمطان العمامره، دیپلمات الجزایری را نامزد کرده بود و واشنگتن از او حمایت نکرد، گفت: عمامره دیپلمات برجسته و دوست آمریکا است و الجزایر نقش مثبتی دارد اما احتیاط ما ربطی به این دیپلمات ندارد بلکه نیاز است که پیش از تعیین کننده ویژه جدید سازمان ملل در لیبی اصلاحات اساسی در هیات سازمان ملل در حمایت از لیبی صورت گیرد.

سفیر آمریکا در لیبی پیرامون نقش کشورهای همسایه در پیشبرد رویکرد حل صلح آمیز بحران لیبی گفت: با مقامات الجزایر، قاهره و تونس دیدار داشته و همه آنها بر این امر تاکید دارند که نمی خواهند از هیچ یک از طرف های جنگ لیبی طرفداری کنند و مداخلات طرف های خارجی هم دامنه درگیری ها را گسترش می دهند. به نظرم موضع گیری همسایگان لیبی برای حل بحران این کشور بسیار مهم است.

312 310

منبع: خبرآنلاین

به "آمریکا جنگ نیابتی در لیبی را رسما اعلام کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا جنگ نیابتی در لیبی را رسما اعلام کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید