از قلب استوا تا خانه شما!

به گزارش وبلاگ هلن، کافی است به برگ های مسحور کننده این گیاه استوایی نگاه کنید، تا طوری جادو شوید که سریعا آن را خریداری کنید! کالاتیا یا کالاته آ نام این گیاه بی مانند است!

از قلب استوا تا خانه شما!

جنس کالاتیا شامل چند گونه از زیباترین و خیره کننده ترین گیاهان است. این گیاه زیبا خویشاوند نزدیک گیاه مارانتا است که در پست های قبلی بخش طبیعت، نحوه نگهداری از آن را توضیح دادیم. جنس کالاتیا برگ هایی کشیده، چشم گیر و راست قامت، روی ساقه ای قائم و با رنگ هایی که انگار نقاشی شده اند، دارد!

به خاطر خط های راه راه و منظمی که روی برگ های گیاه دیده می گردد، گیاه گاهی به نام های گورخری، طاووسی و مار زنگی خوانده می گردد! گونه ای از کالاتیا که از بقیه محبوب تر شده و بومی منطقه ها شرقی برزیل است، علاوه بر شاخسار جذابی که دارد، گل های کوچک خوشه ای هم بر روی یک ساقه کوتاه، فراوری می نماید.

مانند تمامی گیاهان استوایی، کالاته آ هم اندکی نسبت به شرایط نگهداریش حساس است، اما جلوه ای که به خانه می بخشد ارزش هر زحمتی را دارد!

شرایط رشد

- نور

گیاه مکانی با اندکی سایه و نور فیلتر شده را می پسندد. هرگز گیاه را در معرض نور شدید و مستقیم خورشید قرار ندهید، چرا که در این صورت برگ ها رنگ خود را از دست می دهند و کم رنگ می شوند و گیاه خراب می گردد.

- آبیاری

در طول بهار و تابستان، بهتر است خاک کالاته آ را همیشه مرطوب نگه دارید. با فرا رسیدن فصل زمستان، آبیاری را کاهش دهید. خیس ماندن خاک به مدت طولانی باعث بروز بیماری های باکتریایی و قارچی در گیاه می گردد.

- رطوبت

همانطور که گفتیم، کالاتیا بومی منطقه ها استوایی است، پس رطوبت را دوست دارد. گیاه را در طول فصل رشد غبار پاشی کنید. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. از آب مقطر هم می توانید بهره ببرید. برای راحت شدن کار می توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم بهره ببرید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه ها پوسیده می شوند و گیاه دچار خفگی می گردد. با این روش بدون اینکه هر روز احتیاج به غبار پاشی باشد رطوبت مورد احتیاج کالاتیاتان تامین می گردد.

- دما

مانند بیشتر گیاهان استوایی در دماهای بالاتر رشد بهتری دارد و سرمای زیادی را تحمل نمی نماید.

- خاک

برای کاشت کالاتیا از مخلوط خاکی یا غیر خاکی سبک بهره ببرید که خلل و فرج زیادی داشته باشد و آب را به خوبی در خود نگه دارد، و البته زهکشی خوبی هم داشته باشد تا آب اضافی از خاک خارج گردد. هر از گاهی سوراخ های زهکش گلدان را چک کنید تا مطمئن شوید آب اضافی در گلدان نمی ماند.

- کود دهی

در طول فصل رشد گیاه را با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند، به طور مرتب کود دهی کنید.

تکثیر

برترین روش تکثیر کالاتیا، تقسیم بوته در هنگام تعویض گلدان گیاه است. ابتدا اجازه دهید گیاه مقداری رشد کند و بوته بزرگ گردد، سپس کالاتیا را از گلدانش خارج کنید و خاک اطراف ریشه ها را بتکانید، گیاه را به دو یا چند بوته تقسیم کنید و هر کدام از بوته ها را در گلدانی کوچک، با خاک تازه بکارید. حالا روی هر گلدان را با پلاستیک بپوشانید تا گرم و مرطوب بمانند. بوته ها را، تا آغاز دوباره رشد و تماشا رشد نو در آنها، در مکانی با نور کم قرار دهید.

تعویض گلدان

گلدان گیاه را هر سال یا یک سال در میان، بسته به اندازه رشد آن، تعویض کنید. برای تعویض گلدان ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه اندکی خشک گردد، سپس با دست یا بیلچه چند ضربه آهسته به بدنه ها و کف گلدان وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از گلدان خارج می گردد. حالا خاک قدیمی اطراف ریشه ها را به یاری دست جدا کنید. گلدانی تهیه کنید و با خاک تازه پرش کنید. گیاه را در گلدان نوش بکارید. همانطور که گفتیم می توانید در هنگام تعویض گلدان، بوته گیاه را تقسیم کنید.

منبع: فوت و فن

به "از قلب استوا تا خانه شما!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از قلب استوا تا خانه شما!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید