20 مورد از برترین و بدترین خوراکی ها و نوشیدنی ها در فصل گرما

به گزارش وبلاگ هلن، با برترین و بدترین خوراکی ها در فصل گرما آشنا هستید؟ بسیاری افراد با شروع فصل تابستان و بالا رفتن دمای هوا، دچار کم اشتهایی می شوند یا ذائقه آنها در خوردن غذا تغییر می نماید. معمولا در فصل تابستان غذاهای ساده و لبنیات، هواداران بیشتری دارد. این در حالی است که میل به خوردن غذاهای سنگین مثل و بیشتر است. در خصوص نوشیدنی ها هم همین موضوع صدق می نماید که در تابستان بیشتر و می چسبد. ما در این مقاله از برترین و بدترین خوراکی ها در فصل گرما را به شما معرفی می کنیم. با سرویس همراه باشید.

20 مورد از برترین و بدترین خوراکی ها و نوشیدنی ها در فصل گرما

برترین خوراکی ها در فصل گرما

در فهرست برترین و بدترین خوراکی ها در فصل تابستان، کارشناسان به خوردن برخی مواد غذایی توصیه می نمایند. این مواد غذایی معمولا مناسب فصل هستند و با شرایط آب و هوایی فصل تابستان سازگاری دارند. مهم ترین نکته در خصوص رعایت اصول تغذیه سالم در فصل تابستان، خوردن مواد غذایی است که رطوبت کافی را به بدن برسانند و به خنک کردن آن یاری نمایند. در ادامه با برترین خوراکی ها در فصل گرما آشنا شوید.

انواع لبنیات

در فصل تابستان خوردن غذاهایی مثل، با هندوانه، و به طور کلی محصولات لبنی می تواند تا حد زیادی به برطرف عطش یاری کند. مثلا ماست سرشار از پروتئین، کلسیم و کربوهیدرات است که علاوه بر اینکه باعث ایجاد احساس سیری در فرد می گردد، برای تقویت سیستم ایمنی بدن و دستگاه گوارشی مفید است. ترکیب ماست با خیار هم می تواند به عنوان یک دسر سالم در کنار دیگر مواد غذایی به هضم غذا یاری کند و آبرسانی بدن را به خوبی انجام دهد.

صبحانه های متنوع با پنیر

پنیر به همراه انواع سبزیجات، خیار، گوجه فرنگی، هندوانه و خربزه از برترین خوراکی ها و وعده های غذایی در فصل تابستان و هوای گرم است. افزودن نعناع خشک یا زیره هم می تواند علاوه بر خوشمزه تر کردن طعم آن، به فواید تغذیه ای آن اضافه کند. وعده هایی که در آن ها از پنیر استفاده می گردد، معمولا مناسب و هستند.

انواع سبزیجات

تابستان، فصل فراوانی انواع سبزیجات و صیفی جات است و به راحتی می توانید به میوه ها و سبزیجات تازه و باکیفیت دسترسی داشته باشید. انواع سبزی خوردنی برترین خوراکی ها در فصل گرما هستند که می توانید آن ها را در کنار وعده های غذایی اصلی سرو کنید یا همراه با صبحانه بخورید. بعلاوه می توانید از آن ها در طرز تهیه بهره ببرید. حتی با آن ها می توانید درست کنید یا انواع آبمیوه و شیک را تزیین کنید.

هندوانه، خربزه و انواع ملون

در میان برترین خوراکی ها در فصل گرما، میوه های مناسب فصل تابستان، علاوه بر متنوع بودن، میزان زیادی آب به بدن می رسانند. می توانند به هیدراته شدن و آبرسانی بدن یاری نمایند. از برترین میوه های تابستانی که در فصل گرما و تابستان، هواداران زیادی دارد می توان به هندوانه، خربزه، طالبی و ملون اشاره نمود.

از آنجایی که حدود 92 درصد از حجم هندوانه را آب تشکیل می دهد، می تواند سموم بدن را به خوبی خارج و آن را ضدعفونی کند. خربزه، طالبی و ملون هم از جمله میوه های تابستانی هستند که خاصیت آرام بخشی دارند و برای پایین آوردن فشار خون مناسب هستند. علاوه بر این، به عنوان یک میوه ملین شناخته می شوند.

این علاوه بر این که آب زیادی به بدن می رسانند، سرشار از فیبر هستند و به سلامت دستگاه گوارش یاری می نمایند. می توان از آن ها برای تهیه آبمیوه، شربت، اسموتی، شیک و نوشیدنی های ضدعطش تابستانی استفاده کرد.

انگور

از دیگر میوه های تابستانی مفید برای سلامتی، انگور است که با تصفیه خون، باعث ایجاد شادابی می گردد. برای افرادی که دچار کم خونی هستند، خوردن این میوه توصیه می گردد. بعلاوه به خاطر محتوای بالای فیبر، می تواند عملکرد روده ها و دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و از پیشگیری کند. انواع مختلف انگور بعلاوه دارای مقادیر مناسبی از شکر و قند طبیعی هستند که می توانند انرژی مورد احتیاج بدن را فراهم آورند.

دیگر میوه های تابستانی

کارشناسان طب سنتی توصیه می نمایند که در هر فصل میوه های همان فصل را بخورید. مثلا میوه های فصل پاییز و زمستان مثل انواع مرکبات، نارنگی و پرتقال، حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ث هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نمایند. از آن جایی که در فصل های سرد سال احتمال سرماخوردگی و بیماری های ویروسی بالاتر است، خوردن این میوه ها و سبزیجات مناسب فصل توصیه می گردد.

اما در خصوص فصل تابستان و هوای گرم هم، توصیه کارشناسان تغذیه و متخصصان طب سنتی این است که به خاطر گرمای هوا، تا جای ممکن از میوه های آبدار تابستانی بخورید تا بدنتان با کمبود آب روبرو نگردد. بعلاوه این میوه ها فیبر زیادی دارند و برای دستگاه گوارش مفید هستند. انواع میوه های مفید تابستانی شامل گیلاس، آلبالو، آلو زرد، زردآلو، آلو سیاه، هلو، شلیل، انجیر، گلابی و … می شوند که به شکل های مختلف می توانید از آن ها در رژیم غذایی بهره ببرید.

نوشیدنی های خنک و ضدعطش تابستانی

در کنار انواع میوه های آبدار و ضد عطش تابستانی، مصرف نوشیدنی های خنک نماینده از اهمیت زیادی برخوردار است. تابستانی مثل شربت آبلیمو، خاکشیر، سکنجبین، شربت گلاب، شربت انگور و … به عنوان نوشیدنی های تابستانی برای روزهای گرم سال می توانید در برنامه غذایی تان جای دهید.

این نوشیدنی ها و شربت ها به هیدراته کردن بدن یاری می نمایند و می توانید آنها را به عنوان یک میان وعده یا نوشیدنی بعد از انجام فعالیت های ورزشی مصرف کنید. اسموتی ها و آبمیوه های تابستانی هم از برترین خوراکی ها در فصل گرما به حساب می آیند.

بدترین خوراکی ها در فصل گرما

همان طور که گفتیم توصیه می گردد که در فصل گرما، خوراکی هایی که خاصیت خنک نمایندگی دارند، مصرف کنید. خوردن غذاهایی که گرمای بدن را آزاد می نمایند و باعث افزایش دمای بدن می شوند و ، برای فصل تابستان مناسب نیستند.

خوراکی ها و نوشیدنی های خیلی سرد و شیرین

هر چند خوردن و نوشیدنی ها یا خوراکی های خیلی سرد حسابی می چسبد، ولی خوردن آن ها باعث ایجاد شوک به بدن می گردد. بهتر است نوشیدنی های خیلی سرد و تگری را با نوشیدنی هایی که به دمای محیط رسیده اند یا دمنوش های مفید، جایگزین کنید.

بعلاوه نوشیدنی های سرشار از شکر، باعث کاهش آب بدن می شوند و برای سلامتی مضر هستند. از جمله این نوشیدنی های مضر می توان به نوشابه، آب های طعم دار، اسموتی های خیلی شیرین صنعتی و شربت های کارخانه ای اشاره نمود.

قهوه

قهوه از جمله نوشیدنی هایی است که خوردن زیاد آن باعث کاهش آب بدن می گردد. بعلاوه خوردن آن باعث اسیدی شدن معده شده و حتی می تواند شما را عصبی و تحریک پذیر کند. به همین دلیل توصیه می گردد که آن را با چای کمرنگ و جایگزین کنید.

غذاهای سرخ کردنی

در فهرست بدترین خوراکی ها برای فصل گرما، غذاهای سرخ کردنی هستند. این غذاها باعث آزاد شدن دمای بدن می شوند و احساس عطش و کم آبی بدن خواهید کرد. ضمناً غذاهای چرب، هضم سختی دارند و باعث ایجاد خستگی خواهند شد.

انواع شیرینی

در کنار نوشیدنی های شیرین، تنقلات شیرین مثل آبنبات ها، شیرینی ها، انواع شکلات، آبنبات و … جزو مواد غذایی دیر هضم هستند که دمای بدن را بالا می برند و باعث کاهش آب بدن می شوند. همین موضوع هم باعث می گردد بعد از خوردن این خوراکی ها احساس تشنگی و کم آبی بدن داشته باشید.

تنقلات شور و چرب

انواع تنقلات مثل چیپس، پفک، اسنک و تخمه ها، علاوه بر چربی بالا، محتوای سدیم و نمک زیادی دارد که هم باعث ایجاد تشنگی می گردد و هم دمای بدن را بالا می برند. بعلاوه این تنقلات دیر هضم هستند و موجب بروز مسائل گوارشی زیادی می شوند.

گوشت و ادویه های تند

کافی است تجربه خوردن ادویه های تند را داشته باشید تا متوجه شوید که چطور می توانند دمای بدنتان را بالا ببرند و عملکرد دستگاه گوارشتان را با اختلال روبرو نمایند. بعلاوه خوردن گوشت قرمز که چربی زیاد و آب کمی دارد، به خاطر هضم سخت، چندان مناسب فصول گرم سال نیست. بهتر است مصرف انواع گوشت قرمز را در فصل تابستان کاهش دهید و آنها را با گوشت سفید و بوقلمون جایگزین کنید.

بیشتر بخوانید: خواص گوشت بوقلمون و طبع و مصلح آن

سوالات متداول

برترین و بدترین خوراکی ها در فصل گرما چه ویژگی هایی دارند؟

برترین خوراکی ها باعث آبرسانی به بدن و برطرف کم آبی در فصل گرما می شوند و بدترین خوراکی ها دمای بدن را بالا می برند، باعث کم آبی بدن می شوند و دیر هضم هستند.

چه میوه هایی را در فصل گرما بخوریم؟

میوه های مناسب فصل گرما که معمولا آبدار هستند مثل هندوانه، خربزه، انواع آلو، انگور، گلابی و … از جمله برترین میوه ها برای آبرسانی بدن در تابستان هستند.

منبع: افق کوروش

به "20 مورد از برترین و بدترین خوراکی ها و نوشیدنی ها در فصل گرما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 مورد از برترین و بدترین خوراکی ها و نوشیدنی ها در فصل گرما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید