استفاده از رمز پویا؛ دغدغه جدی مشتریان بانک ها ، تکلیف دارندگان تلفن های همراه غیرهوشمند معین نیست

به گزارش وبلاگ هلن، بسیاری از بانک ها بر روی اپلیکیشن های اختصاصی خود برای دریافت رمزهای پویا تمرکز نموده اند، به طوری که دارندگان تلفن های همراه غیرهوشمند در زمان مراجعه به بانک ها با بی اطلاعی متصدیان این بانک ها برای چگونگی دریافت این رمزها روبرو می شوند.

استفاده از رمز پویا؛ دغدغه جدی مشتریان بانک ها ، تکلیف دارندگان تلفن های همراه غیرهوشمند معین نیست

به گزارش وبلاگ هلن به نقل از ایرنا، با توجه به نزدیک شدن به زمان اجباری شدن استفاده از رمزهای دوم یکبار مصرف (پویا)، این مساله از دغدغه های جدی مشتریان بانک ها محسوب می گردد و تکلیف دارندگان تلفن های غیرهوشمند تعیین نیست.

جمعیت سالخوردگان کشور بدلیل نداشتن تمکن اقتصادی، امنیتی و شخصی ترجیح می دهند که از تلفن های همراه غیرهوشمند استفاده نمایند که شمار قابل توجهی را تشکیل می دهند.

این افراد در صورت اجباری شدن استفاده از رمزهای پویا در ابتدای دی ماه، برای نقل و انتقال غیرکارتی و اینترنتی پول، دچار مشکل می شوند، زیرا بعضی از بانک ها هنوز سامانه پیامکی ارسال رمزهای دوم پویا را راه اندازی ننموده اند.

همچنین به دلیل مسائل مربوط به نصب اپلیکیشن و نرم افزار در تلفن همراه، بسیاری از دارندگان تلفن های هوشمند نیز ترجیح می دهند که از نصب این اپلیکیشن ها خودداری نموده و از رمزهای دوم پیامکی استفاده نمایند که این گروه نیز از متقاضیان خدمات پیامکی رمزهای پویا هستند.

  • بی خبری بعضی از کارمندان بانک ها نسبت به رمزهای پویای پیامکی

گزارش میدانی ایرنا نشان می دهد که بیشتر بانک ها تمرکز خود را بر روی ارایه خدمات رمز پویا به وسیله اپلیکیشن های اختصاصی معطوف نموده و هنوز خبری از آماده سازی شیوه ارسال پیامکی رمزهای پویا نیست.

زمانی که ایرنا از کارمندان و متصدیان شعبه های بانک های مختلف در این باره سوال کرد، بعضی اعلام کردند که امکان دریافت پیامکی برقرار است، شماری نیز پاسخ دادند که تا ابتدای دی ماه راه اندازی می گردد، اما تعدادی دیگر نیز گفتند: هنوز به ما چیزی درباره ارسال پیامکی رمزهای پویا اعلام نشده و از آن اظهار بی اطلاعی کردند.

متصدیان بانک هایی که از چگونگی ارسال پیامکی رمزهای پویا اظهار بی اطلاعی می کردند، ابراز داشتند: تا به امروز درباره این موضوع، به ما چیزی ابلاغ نشده و بعید است که تا ابتدای دی ماه، دریافت پیامکی رمزهای پویا برای دارندگان تلفن های همراه غیرهوشمند در آن بانک ها راه اندازی گردد، و محتمل است با تاخیر این امر اجرایی گردد.

بر این اساس، شماری از بانک ها مانند ملی و ملت علاوه بر اپلیکیشن تلفن های همراه هوشمند، سازوکارهای دریافت رمزهای دوم پویا را نیز برای گوشی های غیرهوشمند تعریف نموده و مشتریان آنها می توانند اقدام به فعال سازی این شیوه نمایند.

اما بعضی از بانک ها هنوز راهکاری را برای فعال سازی دریافت رمزهای دوم یکبار مصرف ارایه ننموده اند؛ مشتریان بانکی در زمان مراجعه به شعب بانکی آنها با پاسخ منفی و بی خبری متصدیان باجه ها روبرو می شوند.

بانک های سپه، انصار، کشاورزی و آینده از جمله بانک هایی هستند که هنوز سازوکار دریافت پیامکی رمزهای دوم پویا را راه اندازی ننموده اند.

  • هزینه زیاد، دلیل کم توجهی بانک ها به رمزهای پیامکی

آنالیز های اولیه نشان می دهد که بیشتر مردم تمایل دارند که از پیامک برای دریافت رمز دوم یکبار استفاده کند، اما بانک ها در نظر دارند به علت هزینه های بالا، مشتریان از اپلیکیشن برای دریافت رمزدوم یکبار مصرف استفاده نمایند.

برآورد می گردد که پس از اجباری شدن رمزهای پویا، حدود 70 درصد مردم از پیامک برای دریافت این رمزها استفاده نمایند.

پیگیری های ایرنا نشان می دهد که هم اکنون مذاکراتی توسط نهادهای ذیربط با اپراتورهای تلفن همراه در جریان است تا ارسال پیامک های رمزهای پویا رایگان شده یا اینکه اپراتورها هزینه کمتری را دریافت نمایند.

  • بسترسازی بانک مرکزی با هریم

بانک مرکزی با راه اندازی سامانه هریم (راهنمایی رمز یکبار مصرف) امکان ارسال رمز دوم پویا در قالب پیامک از سوی بانک ها را با تسهیل تجربه کاربری امکان پذیر نموده است، اما بسیاری از بانک ها در زمان مراجعه مشتریان به شعب آن بانک ها، از سازوکار دریافت پیامکی اظهار بی اطلاعی می نمایند.

به نظر می رسد که این بانک ها یا تمایل دارند که مشتریان را از این طریق تا حد ممکن مجبور به نصب اپلیکیشن نمایند یا اینکه هنوز سامانه مرتبط را در بانک خود فعال ننموده اند.

  • مراقب پیامک های جعلی دریافت رمز یکبارمصرف باشید
منبع: همشهری آنلاین

به "استفاده از رمز پویا؛ دغدغه جدی مشتریان بانک ها ، تکلیف دارندگان تلفن های همراه غیرهوشمند معین نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از رمز پویا؛ دغدغه جدی مشتریان بانک ها ، تکلیف دارندگان تلفن های همراه غیرهوشمند معین نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید