برای اجرای طرح های عمرانی نیازمند جذب سرمایه بخش خصوصی هستیم

به گزارش وبلاگ هلن، رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دفاع از برنامه های خودش برای اداره این وزارتخانه در مجلس حاضر شد.

برای اجرای طرح های عمرانی نیازمند جذب سرمایه بخش خصوصی هستیم

این 9 نکته مهم ترین بخش از سخنان او است که در ادامه می خوانید:

1.امروز حدود 200 هزار کیلومتر جاده ها و آزادراه ها و راه های روستاها و میان شرایط مطلوبی ندارند. در بخش ریلی کشور در همه کشورها حمل و نقل ریلی ایمن و مقرون به صرفه محسوب می شود اما متاسفانه امروز هم به لحاظ بستر و هم ناوگان با ضعف روبرو ایم و حداقل 10 درصد حمل مسافر و بار به وسیله شبکه ریلی انجام می شود که شایسته کشور نیست. ما در کشور بعضی از فرصت ها را از دست دادیم اما فرصت های زیادی داریم که اگر تحولی ایجاد نکنیم آن را هم از دست خواهیم داد.

2. برای توسعه زیرساخت های حمل وتقل احتیاجمند کوشش جهادی و شجاعانه هستیم. با بودجه عمومی کشور حتی نمی توان یک آزادراه ساخت. باید نگاهمان را در این حوزه تغییر دهیم و به سمت جذب سرمایه گذار بخش خصوصی چه از داخل کشور و چه از کشورهای خارجی حرکت کنیم و از سوی دیگر از روش های نظیر فایناس، بی او تی و روش های تهاتر برای اجرای پروژه های عظیم کشور استفاده کنیم.

3.در برنامه پیشنهادی خود چندین راه چاره برای حل مشکل حمل ونقل کشور به وسیله مگاپروژه شرح دادم که اجرای این روش ها احتیاجمند همکاری و همدلی بین دولت و مجلس است. باید تصمیمات مهم و سخت بگیریم و به جای رفتن منابع نقدینگی به سکه و دلار بخش های عمرانی را مجذوب نماینده کنیم تا به زیرساختهای کشور توجه شود.

4.بنده با دیپلماسی مالی آشنا هستم و با بسیاری از سران کشورهای عظیم جهان در ارتباط هستم. بسیاری از کشورها جهت سرمایه گذاری اعلام آمادگی کردند بنده قول می دهم تمام توانم را در این حوزه به کار گیرم تا بتوانیم مسائل حوزه حمل ونقل کشور حل کنیم.

5. متاسفانه سهم مسکن در سبد خانوار در بعضی منطقه ها 37 درصد و در کلان شهرها به 60 درصد رسیده است. بحث مسکن معضل جدی است که برای حل آن باید تمام بخش ها دست به دست هم دهند.

6.در بحث مسکن سه مولفه اساسی وجود دارد: اول بحث زمین مطرح است؛ 50 درصد هزینه ساخت مسکن به زمین باز می شود. براساس اطلاعات به دست آمده بیش از یک میلیون هکتار زمین در اطراف شهرها متعلق به دولت است که با اجرای قانون جهش فراوری و تامین مسکن و مصوبات دولت می توانیم با استفاده از این زمین ها سهم زمین را برای مردم محروم و کم عایدی نادیده بگیریم.

7. امروز حتی هزینه ساخت مسکن را هم بسیاری از مردم ندارند و برای حل این مشکل راهکارهای متعددی را پیش بینی نموده ایم. تهاتر زمین های دولت با ساخت برای یاری به محرومین و مصوبه مجلس برای تسهیلات برای یاری به سهم مسکن روش هایی هستند که با آنها می توانیم بخشی از منبع ساخت مسکن را تامین کنیم و قطعا نهضت ملی مسکن اقدامی فرا وزارتخانه ای است و در دولت، شورای عالی مسکن با توجه خواست رئیس جمهوری محترم ایجاد می شود تا سهم ساخت مسکن را از وزارتخانه به مجموعه دولت منتقل کنیم تا همه یاری نمایند و معضل جدی مسکن را حل کنیم.

8.ما در وزارتخانه به اصلاح ساختاری احتیاج داریم، به کارگیری افراد انقلابی، جهادی، پاک دست و شایسته از اهداف ما خواهد بود، بعلاوه به مباحثی چون حذف امضاهای طلایی، تمرکززدایی در مقررات از جمله در طرح هادی روستایی و طرح جامع شهرها و بعلاوه به کارگیری نخبگان برای حل مسائل در کیفیت ساخت توجه خواهد شد.

9.این جانب 10 دستور کار را برای وزارتخانه تدوین کردم که در اولین روز کار وزارتخانه این برنامه ها را ابلاغ خواهم کرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "برای اجرای طرح های عمرانی نیازمند جذب سرمایه بخش خصوصی هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای اجرای طرح های عمرانی نیازمند جذب سرمایه بخش خصوصی هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید