تصویر قدیم از سه راه امین حضور در تهران ، کدام شخصیت های تاریخی در این منطقه زندگی می کردند؟

به گزارش وبلاگ هلن، سه راه امین حضور در تهران از دوره قاجار تا به امروز یکی از معابر مهم و استراتژیک تهران است که به نوعی دروازه ورودی بازار بزرگ تهران هم محسوب می گردد.

تصویر قدیم از سه راه امین حضور در تهران ، کدام شخصیت های تاریخی در این منطقه زندگی می کردند؟

به گزارش وبلاگ هلن، در بخش جنوبی خیابان ایران، در برخوردگاه دو خیابان امیرکبیر و ری، یکی از پُر رفت وآمدترین گذرگاه های شهر تهران دیده می گردد. آنجا را از دیرباز سه راه امین حضور می نامیدند و اکنون نیز به همین نام شناخته می گردد. در میانه پادشاهی قاجاریه، در این سه راه، باغ و خانه ای دیده می شد که متعلق به یکی از درباریان و نزدیکان ناصرالدین شاه به نام آقاعلی آشتیانی بود. آشتیانی را به نام امین حضور می شناختند و به سبب باغ و خانه او، این بخش از تهران قدیم را امین حضور نام گذاری نموده بودند. پس از آنکه محله های تهران خیابان کشی شد و باغ های بسیاری از میان رفت، در آنجا سه راهی شکل رفت که راه به بازار و خیابان های اصلی شهر می بُرد.

سه راه امین حضور به دروازه های شهر، و از آن مهم تر به بازار بزرگ تهران بسیار نزدیک بود. از این رو همیشه جایی برای آمدوشد باربرانی می شد که کالاها را روی درشکه ها یا چارپایان می گذاشتند و روبه بازار می رفتند، یا از آنجا بازمی گشتند. هنوز هم سه راه امین حضور ساختاری بازاری و داد و ستدی دارد. از سوی دیگر، این بخش از تهران قدیم، در روزگار مشروطیت و رویدادهای پی درپی آن، کانونی برای آزادی خواستار دانسته می شد. به همین سبب است که می توان سه راه امین حضور را یکی از بخش های مهم تهران در یکصد سال پیش دانست و برشمرد.

افرادی چون میرزا محمد حسن شیرازی و امین الضرب بازرگانان مشهور دوره قاجار، میرزا محمدخان قوام الدوله از مردان پرآوازه آن دوره، فرخی یزدی شاعر و روزنامه نگار آزادی خواه در این منطقه از تهران زندگی می کردند.

منبع: همشهری آنلاین

به "تصویر قدیم از سه راه امین حضور در تهران ، کدام شخصیت های تاریخی در این منطقه زندگی می کردند؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "تصویر قدیم از سه راه امین حضور در تهران ، کدام شخصیت های تاریخی در این منطقه زندگی می کردند؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویر قدیم از سه راه امین حضور در تهران ، کدام شخصیت های تاریخی در این منطقه زندگی می کردند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید