سهم اندک دانشگاه ها در فراوری ناخالص ملی، خلق ثروت در دانشگاه ها لازم است

به گزارش وبلاگ هلن، خبرنگاران/مرکزی معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: 16 اتاق فکر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد شده است که تشکیل این اتاق ها در دانشگاه ها نیز الزامی است.

سهم اندک دانشگاه ها در فراوری ناخالص ملی، خلق ثروت در دانشگاه ها لازم است

علی خیرالدین روز چهارشنبه 17 آذر ماه در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر استان مرکزی که در دانشگاه اراک برگزار گردید، اظهار کرد: ایران به لحاظ فراوری فناوری، تبدیل علم به ثروت و تجاری سازی در سال 2011 رتبه 95 دنیای را داشته و امروز به رتبه 71 در دنیا رسیده است، این امر نشانگر عدم توانایی در بهره وری از علم و دانش موجود در کشور است .

وی تاکید نمود: اکنون 3 میلیون دانشجو در مقاطع مختلف و 800 هزار دانشجو در مقطع دکترا و ارشد در کشور تحصیل می نمایند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در آمریکا از هر 500 پژوهش یک نوآوری ارزشمند خلق می گردد در حالی که در ایران از هر 170 هزار مقاله یک نوآوری ارزشمند خلق خواهد شد.

خیرالدین اعلام کرد: بیشتر دانشگاه ها به لحاظ اجرای مباحث همسان سازی که اقدامی درست است با مسائل زیاد اقتصادی روبرو شدند و همیشه اولین قربانی هم بخش پژوهش و فناوری است .

وی ادامه داد: کل بودجه دانشگاهی کشور در امسال 2 هزار و 800 میلیارد تومان است که بودجه آموزش عالی هفت دهم درصد از کل این بودجه است. این امر نشان دهنده تاکید بر تغییر نوع نگرش بوده و خلق ثروت در دانشگاه ها مسئله ای ضروری است، در غیر این صورت دانشگاه ها با مسائل بزرگ و بسیاری روبرو می شوند و نظاره گر انزوا و عدم پیشروی امور در آنها خواهیم بود.

وی توضیح داد: سهم فناوری از فراوری ناخالص ملی هر ساله کاهش می یابد. این رقم سه درصد پیش بینی شده بود که به 43 صدم درصد کاهش یافته است که نشان دهنده سهم اندک دانشگاه ها در فراوری ناخالص ملی است.

خیرالدین اعلام کرد: نسل اول دانشگاه ها دارای رویکردی آموزش محور بودند که اصلی ترین وظیفه آنها، خلق دانشجویان و مدیران آینده ساز است.

وی اضافه نمود: نسل دوم پژوهش گر و نسل سوم دانشگاههای کارآفرین هستند. نسل چهارم دانشگاه ها نیز ضمن دوری گزینی از فعالیت جزیره ای باید بدانند که در قبال جامعه مسئول هستند و باید به پاسخگویی در قبال جامعه بپردازند.

خیرالدین ضمن اشاره به استفاده از هوش مصنوعی در سال های آینده اعلام کرد: نقطه ایده آل تحقیقات بنیادی 25 درصد است که در این حوزه با 64 درصد مقالات تحقیقاتی، فراتر از حدود ایده آل قرار داریم، اما این مسئله نشانگر عدم توسعه و کاربردی شدن تحقیقات است .

وی توضیح داد: متاسفانه اقدامات عملی در حوزه فناوری انجام نشده است. با توجه به اینکه اراک شهر صنعتی و علمی است ایجاد موزه فناوری در این شهر الزامی است.

خیرالدین بیان کرد: با ایجاد معاونت علمی و فناوری در وزارتخانه، اهدافی نظیر تجاری سازی دانش و علم، بسترسازی برای نخبگان و ایجاد گفتمان و اکوسیستم فناوری و نوآوری را دنبال خواهیم کرد که برنامه های گسترده ای در این راستا تدارک شده است.

خیرالدین گفت: شکل گیری اکوسیستم فناوری و مراکز نوآوری و رشد در استان و ایجاد حداقل یک مرکز رشد در هر شهرستان و بعلاوه حرکت دانشگاه ها به سمت ایجاد پردیس فناوری در راستای استفاده از علم و دانش و ایجاد فناوری الزامی است.

وی با اشاره به اینکه باید ایده را به محصول تبدیل کرد اضافه نمود: اکنون 49 پارک علم و فناوری و 223 مرکز رشد در سطح کشور فعال است که این مراکز در حال افزایش هستند.

خیرالدین ادامه داد: متاسفانه با کوتاهی در عرصه فناوری نظاره گر کاهش تعداد متقاضیان پذیرش در پارک ها هستیم که این مهم نشان دهنده عدم عملکرد پیروز در کارآفرینی است.

خیرالدین توضیح داد: باید توجه به کارآفرینی و ایجاد مدرسه اشتغال و مرکز راهنمایی شغلی در استان مدنظر قرارگرفته و بین پارک و دانشگاه تعامل افزایش یابد.

خیرالدین اظهار داشت: با بهره گیری از ظرفیت سرمایه گذاران، سرانجام نامه ها باید کاربردی گردد و با ایجاد سامانه تازه، مسائل شهرها و منطقه ها احصا و شناسایی گردد، چرا که این مهم در کاربردی کردن سرانجام نامه ها بسیار موثر است.

استاندار مرکزی گفت: آسیب های جامعه معلول دلیل هایی با عنوان مسئله است که مسئله می بایست از سوال در پژوهش های دانشگاهی تفکیک گردد. مسئله مانعی فی مابین وضع موجود و وضع مطلوب است که از دستیابی و تحقق اهداف جامعه جلوگیری نموده و حتی موجب خطراتی در حوزه های سلامت، امنیت و حیات جامعه می گردد. مسائل مبتنی بر علم و دانسته ها و دارای چارچوب هستند.

فرزاد مخلص الائمه اضافه نمود: در نظام مسئله محور با اشراف بر وضع موجود تصوری از وضع مطلوب وجود دارد و در این حوزه با شناخت موانع می بایست آنها را برطرف نموده و به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم.

وی تاکید نمود: تا زمانی که شناسایی، اولویت بندی و نظام واره کردن صورت نگیرد، صحبت از برطرف مسئله و آسیب ها بی مورد است.

مخلص الائمه ادامه داد: در فراوری علم با موضوع مقاله در کشور رتبه خوبی کسب شده است، اما این علم در سطح انتزاعی در دانشگاه ها به جای مانده و قادر به حل مسائل نیست.

وی اظهار کرد: در حال حاضر فاصله فراوانی بین دانشگاه ها و صنعت واقع شده است و احتیاج جامعه درخصوص حل مسائل برطرف نمی گردد.

مخلص الائمه توضیح داد: متاسفانه سالهای زیادی است که به جای آنکه به حل مسائل به وسیله پژوهش پرداخته گردد، با فروش نفت به حل مسائل پرداخته شده که این رویکرد در همه عرصه ها نتیجه بخش نبوده است. استان مرکزی که قطب صنعتی و کشاورزی کشور است، یک چهارم نخبگان کشور را داراست و با 232 رشته و 61 دانشگاه و تعداد زیادی پژوهشکده دارای ظرفیت وسیعی برای تبدیل شدن به قطب علم و فناوری است.

وی ضمن موافقت با حضور رئیس پارک علم و فناوری در شوراهای استانی گفت: هم اکنون در حال ایجاد کانون فکر و ایده در همه عرصه ها در استانداری هستیم، همه پژوهشکده های فعال نیز عضو کارگروه های مربوط به حوزه فعالیت های خود خواهند شد.

به گزارش وبلاگ هلن، رئیس دانشگاه اراک نیز در این مراسم گفت: پژوهش های برتر استان با تشکیل کمیته های مختلف علمی و اجرایی انتخاب شدند. در تقسیم داوری ها برای انتخاب پژوهشگران برتر، دانشگاه علوم پزشکی بخش هیات علمی علوم پزشکی و دامپزشکی، دانشگاه اراک گروه علوم پایه و ورزشی، دانشگاه صنعتی اراک گروه فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد گروه هنر و بخش دانشجویی، دانشگاه پیغام نور گروه علوم انسانی، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان گروه کشاورزی و منابع طبیعی، آموزش و پرورش استان بخش دانش آموزی و معلمان، سازمان صمت بخش واحدهای تحقیق و توسعه، پارک علم و فناوری بخش فناوران و شرکت های دانش بنیان برتر، جهاد دانشگاهی بخش پژوهشگران جوان، شرکت شهرک های صنعتی بخش ایده های برتر، دانشگاه جامع علمی کاربردی بخش کارشناسان برتر دستگاه های اجرایی، دانشگاه تفرش بخش مجلات علمی پژوهشی و دانشگاه فنی و حرفه ای بخش پژوهشگران آزاد را بر عهده گرفتند.

سعید حمیدی ضمن اشاره به دخیل بودن تمامی حوزه های علم و دانش و تحقیق در برگزاری این آیین اضافه نمود: مسئولیت دبیرخانه تبلیغات و اطلاع رسانی را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برعهده داشت که در این راستا به تهیه پوستر، فایل، هماهنگی با صدا و سیما و برنامه های رادیویی تلویزیونی و گزارش های خبری پرداختند. کمیته اجرایی مسئول برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری است که متاسفانه در 2 سال اخیر برگزاری نمایشگاه به صورت حضوری مقدور نبود و به صورت مجازی برگزار گردید.

وی بیان کرد: این نمایشگاه از 13 تا 19 آذرماه همزمان با هفته پژوهش دایر است.

حمیدی اعلام کرد : معاونت تازه فناوری و نوآوری در وزارت علوم به همت وزیر علوم ایجاد شده و امید است منشا خیر و ارتباط تنگاتنگ میان صنعت و دانشگاه گردد که اقدامی بسیار ارزشمند است.

وی شرح داد : سایتی از سوی وزارت متبوع ایجاد شده و هدف از برقراری این سایت ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه و تحقق شعار سال با موضوع فراوری، پشتیبانی ها و مانع زدایی هاست.

رئیس دانشگاه اراک گفت: از یک دهه قبل اثربخشی دانشگاه ها همیشه مورد تاکید دولتمردان بوده است، بعلاوه دانشگاه ها به تدریج به سمت فراوری فناوری و اثربخشی و تعامل با صنعت سوق پیدا کردند که ایجاد مراکز رشد در دانشگاهها گواه این امر است.

وی توضیح داد: ایجاد شرکت های دانش بنیان بسیار در دانشگاه ها و استان مایه مباهات است، بعلاوه تحسین برانگیز است که در این شرکت ها قراردادهای میلیاردی منعقد می گردد وفراوریات این شرکت ها در رسانه ها مطرح است. بعلاوه تشکیل مراکز نواوری جهت راهنمایی ایده های خلاق جوانان به سمت فراوری فناوری و ثروت گام های مثبتی در راستای تحقق دانشگاه نسل سوم در کشور است.

به گزارش وبلاگ هلن در این مراسم از پژوهشگران برتر استان تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سهم اندک دانشگاه ها در فراوری ناخالص ملی، خلق ثروت در دانشگاه ها لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم اندک دانشگاه ها در فراوری ناخالص ملی، خلق ثروت در دانشگاه ها لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید