قتل فلوید به نارضایتی های جامعه آمریکا جهت داد، تکرار اشتباه استالین از سوی ترامپ

به گزارش وبلاگ هلن، قتل جورج فلوید عامل روشن شدن آتش ناآرامی ها در ایالات متحده نبود، بلکه این حادثه به مثابه پیشرانی بود که به نارضایتی های موجود در جامعه آمریکا جهت بخشید.

قتل فلوید به نارضایتی های جامعه آمریکا جهت داد، تکرار اشتباه استالین از سوی ترامپ

گروه بین الملل خبرگزاری وبلاگ هلن-محمد یوسفی؛ خشونت عریان ترامپ بیانگر رویکرد استالین است که در شرایط رکود مالی با رویکرد خود باعث توسعه و شکوفایی اقتصاد در شوروی شد. پاشنه آشیل رویکرد وی فشار بر مردم بود که ژوزف استالین با در پیش دریافت سیاست های مستبدانه فشار را بر وبلاگ هلنن گسترش داد.

آمریکا با وجود ادعای حمایت از حقوق بشر، به نقض مکرر آن اقدام می نماید

گرچه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با شعار و هدف توسعه مالی در ایالات متحده گام برداشت، ولی در این عرصه اشتباه روس ها را تکرار کرد و به جای استفاده از قدرت نرم، قدرت سخت استالین را به کار بست. این رویکرد ترامپ در ادبیات به کار گرفته شده از سوی او در روبروه با اعتراضات مردمی در زمینه قتل جورج فلوید، شهروند رنگین پوست آمریکایی به خوبی قابل لمس است. یکی از رجحان های آمریکا در زمان جنگ سرد استفاده نکردن از قدرت خشن و استفاده از شعارهای مبتنی بر دموکراسی در روبروه با جامعه جهانی و آمریکایی بود؛ موضوعی که در مسکو نادیده گرفته می شد، اما اکنون واشنگتن در همان مسیری قدم می نهد که سال ها پیش روس ها قدم نهاده بودند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا

در شوروی رفتار رهبران حزب کمونیست به مردم نشان داد به شعارهای کمونیستی مقید نیستند و این موضوع سبب بحران هویت و تزلزل پایگاه اجتماعی هیئت حاکمه در میان مردم شد. ترامپ نیز با تکرار همین اشتباه و به عنوان رئیس عظیمترین نظام لیبرال دموکراسی جهان به مردم ایالات متحده و جهان نشان داده است که برای شعارهای دموکراتیک ارزشی قائل نیست.

همان طور که در دوران زمامداری گورباچف، آخرین رهبر حزب کمونیست با کاهش قیمت نفت ضربه سختی به اقتصاد شوروی وارد آمد و چاپ بدون پشتوانه اسکناس برای جبران کسری بودجه موجب افزایش نرخ تورم در این کشور شد، در اوضاع کنونی نیز ویروس کرونا همانند کاهش قیمت نفت که گورباچف را شوکه کرد، باعث شوکه شدن ترامپ شد. به عقیده من، تبعات کرونا برای واشنگتن گسترده تر از تبعات کاهش قیمت نفت برای شوروی خواهد بود.

میخائیل گورباچف

بحران در آمریکا به حدی رسیده است که آمار افرادی که کار خود را به دلیل بحران کرونا از دست داده اند، در آستانه نزدیک شدن به مرز 40 میلیون نفر است. همچنین بدهی ایالات متحده در همین مدت به شدت افزایش یافته است و کاخ سفید برای جبران آن ناگزیر به پیگیری همان سیاست چاپ اسکناس های بی پشتوانه خواهد بود.

قتل جورج فلوید عامل روشن شدن آتش ناآرامی ها در ایالات متحده نبود، بلکه این حادثه به مثابه پیشرانی بود که به نارضایتی های موجود در جامعه آمریکا جهت بخشید، همان طور که شرایط موجود در شوروی زمان گورباچف نیز یک شبه خلق نشد، بلکه حاصل عملکرد مجموع رؤسای حزب کمونیست و دولت هایشان بود.

ترامپ خود را در برابر نظم جهانی قرار داده است

محمد یوسفی در گزارش خود آورده است: چهار سال مجدد حضور ترامپ در کاخ سفید اوضاع را پیچیده تر خواهد نمود، زیرا در حال حاضر حتی متحدان واشنگتن ازجمله جوزپ بورل و دومینیک راب، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه انگلستان و همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در رابطه با کوشش ترامپ در راستای بر هم زدن ساختار نظم موجود از طریق اعمال تحریم ایالات متحده علیه دادگاه کیفری بین المللی ابراز نگرانی نموده اند. علاوه بر این، جان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه تصمیم آمریکا در اعمال تحریم علیه دیوان بین المللی کیفری را حمله به کشور های عضو اساسنامه رم می خواند.

ترامپ مسیری را در پیش گرفته است که نه تنها در تقابل با مردم آمریکا، بلکه در تقابل با نظم موجود و ساختار حاکم بر نظام بین الملل قرار گرفته است.

گرچه به دلیل اینکه ترامپ هنوز در در رأس هرم ساختار قدرت آمریکا قرار گرفته است، واکنش ها به رفتار وی با احتیاط همراه است، اما در صورت ادامه یافتن این موضع گیری های ساختارشکنانه از سوی او که منافع دیگران را نیز بیش از پیش در خطر قرار خواهد داد، می تواند با واکنش سایر بازیگران عرصه بین الملل روبرو گردد. شاید در آینده جورج فلویدی دیگر این نقش را در ساحت روابط بین الملل برعهده گیرد، آن گاه در عرصه تقابل، حتی رجحانن قدرت مالی و نظامی جهان نیز در مقابله با اجماع جهانی کاری از پیش نخواهد برد.

از درون تزهاست که آنتی تزها و شاید بهترین آنتی تز در مقابل تز مبتنی بر تحریم ترامپ، رفتار متقابل با او یعنی استفاده از تحریم علیه دولت خودش باشد. به هر حال مطالعه رفتار ترامپ نشان می دهد در سیاست او نه تنها تمایلی برای حفظ پرستیژ دموکراتیک وجود ندارد، بلکه تنها خود را مسئول حفظ منافع طبقه سرمایه دار معرفی می نماید و این منش سرمایه داری اقتدارگرایانه می تواند مانند اسیدی بر تار و پود تفکرات لیبرال دموکراسی باشد که آمریکایی ها همیشه کوشیده اند خود را نماد آن معرفی نمایند.

تظاهرات سراسری در آمریکا

جنبش شکل گرفته در آمریکا نه مبتنی بر ایدئولوژی، بلکه با تکیه بر محرکه هایی نظیر فقر و تبعیض بروز یافته و فاقد عنصر کلیدی رهبر است. در هر صورت این اتفاق هزینه های بالایی را بر ایالات متحده تحمیل خواهد نمود که ماحصل آن ادامه افزایش شکاف های اجتماعی و بیکاری در جامعه آمریکا خواهد بود. این وقایع می تواند همچون پیش لرزه های باشد برای رانشی عظیم، موضوع مسلم این است که گستردگی نارضایتی در درون افراد جامعه آمریکایی در چنین ابعادی شکاف هایی را بر پایه ستون های حکومت آمریکایی نقاشی نموده است.

باید در انتظار انتخابات ماه نوامبر نشست و نظاره کرد چه کسی بر جایگاه ریاست کاخ سفید تکیه می زند؛ آیا رئیس جمهور بعدی آمریکا شخصی غیر از ترامپ خواهد بود و ترامپ همچون بوش پدر تنها یک دوره بر کرسی ریاست جمهوری می نشیند؟ آیا رئیس جمهور بعدی درصدد ترمیم صورت زخم خورده و جراحت برداشته دموکراسی ایالات متحده برخواهد آمد یا راهی را خواهد رفت که ترامپ رفته است؟ یا اینکه ترامپ با ریاست مجددش بر کاخ سفید کوشش خواهد نمود تا گورباچف آمریکایی باشد.

4106/4033/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "قتل فلوید به نارضایتی های جامعه آمریکا جهت داد، تکرار اشتباه استالین از سوی ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قتل فلوید به نارضایتی های جامعه آمریکا جهت داد، تکرار اشتباه استالین از سوی ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید