نکات اساسی در آزمون ارتقاء دستیاری پزشکی سال 1400

به گزارش وبلاگ هلن، جزئیات و نحوه قبولی در آزمون ارتقاء دستیاری رشته های تخصصی پزشکی بالینی تعیین شد.

نکات اساسی در آزمون ارتقاء دستیاری پزشکی سال 1400

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ هلن، آزمون های ارتقاء دستیاری همیشه یکی از دغدغه های پزشکان و رزیدنت ها بوده است. در واقع ارزیابی اصلی دستیاران رشته های تخصصی کشور در درجه نخست توسط آزمون های درون دانشگاهی و سپس به وسیله سوالات مطرح شده از سوی هیات ممتحنه انجام می گردد.

در این دوره برای نخستین بار شناورسازی حدنصاب قبولی صورت می­ گیرد و مبنای محاسبه میانگین نمرات 20 درصد شرکت نمایندگان برتر هر رشته در هر دانشگاه که بالاترین نمرات را در هر گروه کسب نموده باشند؛ است. کسانی که حداقل نمره 90 از ارزشیابی درون بخشی را کسب نموده باشند به امتحان کتبی آزمون ارتقاء معرفی می­ شوند و نتیجه نهایی امتحان ارتقاء توسط دانشگاه­ های علوم پزشکی مربوطه اعلام می­ گردد.

امتحان ارتقاء تخصصی شامل دو بخش است: الف- ارزیابی های درون بخشی که از سوی گروه هایی که دستیار در آن مشغول به تحصیل است، انجام می گردد. ب - امتحان کتبی که تحت نظارت دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی و توسط دانشکده هایی که دستیار در آن مشغول به تحصیل است، برگزار می گردد.

آئین نامه ارزیابی درون بخشی دستیاری رشته های تخصصی پزشکی بالینی

ارزیابی درون بخشی در سه حیطه آموخته های علمی نظری، مهارت های بالینی و ویژگی های نگرشی انجام می گردد.

حیطه آموخته های علمی نظری: حداکثر 50 نمره از 150 نمره ارزیابی درون بخشی به این حیطه اختصاص دارد که در طول سال به وسیله یک یا چند آزمون کتبی، از سوی گروه تعیین می گردد.

حیطه مهارت های بالینی: حداکثر 70 نمره از 150 نمره ارزیابی درون بخشی به این حیطه اختصاص دارد؛ و شامل سه بخش استدلال و تصمیم گیری بالینی، تکمیل پرونده و نحوه گزارش نویسی، کار عملی (بخش، درمانگاه، اطاق عمل و اورژانس) است. این ارزیابی هرسه ماه یکبار انجام و معدل نمرات ارزیابی ملاک عمل خواهد بود.

حیطه ویژگی های نگرشی - رفتاری: حداکثر 30 نمره از 150 نمره ارزیابی درون بخشی به این حیطه اختصاص دارد در این حیطه سه ویژگی فردی دستیار به ترتیب اخلاق و طرز سلوک با اساتید، همکاران، پرسنل، بیماران؛ انضباط و وقت شناسی؛ وجدان پزشکی و مسئولیت در قبال بیماران ارزیابی و نمره دهی می گردد.

به هر یک از موارد فوق حداکثر 10 نمره تعلق می گیرد. نمره هر یک از این بخش ها برای هر دستیار در شورای گروه و با امضاء تک تک اعضاء تعیین خواهد شد. این ارزیابی سالیانه انجام خواهد شد و درصورت تعدد ارزیابی ها معدل آن ملاک عمل خواهد بود.

برای هر دستیار، در دانشگاه محل تحصیل و نیز در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی، کارنامه دستیاری شامل نمرات ارزیابی درون بخشی و امتحانات کتبی تشکیل می گردد.

مجموع نمره های ارتقاء هر سال برابر 300 است. 50 درصد کل نمره (150) اختصاص به ارزیابی درون بخشی دارد و 50 درصد (150) اختصاص به امتحان کتبی دارد.

هر دستیار برای ارتقاء به سال بالاتر باید سه حداقل نمره را کسب کند: حداقل ارزیابی درون بخشی، حداقل نمره کتبی و حداقل نمره کل و در غیر اینصورت مردود شناخته می گردد.

به منظور وحدت رویه در دانشگاه ها میانگین نمره 20 درصد شرکت نمایندگان برتر هر رشته در هر دانشگاه که بالاترین نمرات را در هر گروه کسب نموده­ اند، ملاک مقایسه تعیین می­ شوند.

چنانچه 20 درصد تعداد شرکت نمایندگان کمتر از یک نفر گردد، ملاک همان یک نفر محاسبه گردد. در مواردی که 20 درصد تعداد شرکت نمایندگان به صورت اعشاری در بیاید اگر کمتر از نیم باشد به سمت پایین و بالاتر و مساوی نیم به سمت نمره بالاتر گرد گردد.

در صورت عدم شرکت در امتحان کتبی به (دلایل غیر موجه) و یا عدم کسب هر یک از حدنصاب های منظور شده دستیار مردود آن سال شناخته شده و ضروری است در همان مقطع براساس برنامه آموزشی مدون همان سال با دریافت یاری هزینه تحصیلی تمدید دوره گردد.

کدام دستیاران می توانند در آزمون ارتقاء به صورت دو ارتقاء همزمان شرکت نمایند؟

الف - دستیارانی که حدنصاب ارزیابی درون بخشی را کسب نموده باشند و به دلایل موجه در امتحان کتبی سراسری همان سال شرکت ننموده باشند.

ب - دستیارانی که حدنصاب ارزیابی درون بخشی و حدنصاب آزمون کتبی را کسب نموده اند ولی پیروز به کسب حد نصاب سوم (مجموع) نشده اند. این دسته از دستیاران به صورت مشروط و طبق برنامه آموزشی سال بالاتر ادامه دوره داده و در سال بعد اجازه شرکت در آزمون ارتقاء را به صورت دو ارتقای همزمان خواهند داشت.

ج - دستیارانی که به دلیل گزینش یا استفاده از مرخصی زایمان یا معرفی دیرتر از موعد مقرر برای آغاز دوره از طرف دبیرخانه، با کسر دوره روبرو شده و صرفا به همین دلیل به یکی از امتحانات ارتقای کتبی سراسری معرفی نشده اند، در صورتی که دوره آنان تا قبل از انتها اسفند ماه سال مربوطه به اتمام برسد، با رعایت سایر مقررات مجاز به شرکت در آزمون ارتقاء و گواهینامه در همان سال هستند.

مواردی که می تواند به عنوان غیبت موجه تلقی گردد به وسیله دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی به دانشگاه ها ابلاغ شده است و ارزیابی موجه بودن و یا غیر موجه بودن غیبت در امتحان ارتقاء و شرکت به صورت دو ارتقاء همزمان به عهده دانشگاه مربوطه می باشد.

شرط معرفی دستیارانی که می توانند طبق ضوابط مندرج در این آیین نامه در امتحان کتبی سراسری سال بعد به صورت دو ارتقای همزمان شرکت نمایند، کسب حدنصاب ارزیابی درون بخشی سال بالاتر خواهد بود.

هر دستیار فقط برای یکبار در طول دوره می تواند با رعایت مقررات این آیین نامه در آزمون ارتقاء به صورت دو ارتقاء همزمان شرکت کند.

دستیارانی که در طول دوران دستیاری سه بار مردود شوند، از سیستم آموزش تخصصی بالینی پزشکی خارج خواهند شد. دستیارانی که در مقطع تحصیلی سال اول دوبار مردود شوند، مجاز به ادامه تحصیل در دوره مربوطه نیستند و از سیستم آموزشی تخصصی بالینی پزشکی خارج خواهند شد. همچنین دستیارانی که در دو ارتقای همزمان پیروز به کسب حدنصاب سال پایین تر و یا بالاتر نشوند از نظر تعداد دفعات مردودی، یکبار مردود محسوب می شوند.

دستیاران سال اول که تا انتها تیرماه سال مربوطه حداقل 9 ماه از دوره تحصیلی خود را طی نموده باشند، ملزم خواهند بود در امتحان کتبی سراسری ارتقای 1 به 2 شرکت نمایند.

دستیارانی که به دلایلی (جایگزینی، گزینش و …) دیرتر از موعد مقرر به دانشگاه معرفی می شوند، با گذراندن حداقل 8 ماه از دوره تحصیلی، ملزم به شرکت در امتحان ارتقای کتبی سراسری یک به دو می شوند.

دستیاران سال های بالاتر در صورتی که در مجموع سنوات تحصیلی حداکثر 3 ماه کسر دوره داشته باشند، می توانند در امتحان ارتقای کتبی سراسری سال مربوطه شرکت نمایند. داشتن مرخصی استحقاقی ذخیره، باعث کاهش طول دوره نخواهد شد.

کمیته امتحانات موظف است یک ماه قبل از امتحانات ارتقاء، نمره ارزیابی درون بخشی هر دستیار را به معاونت آموزشی دانشکده اعلام کند. شرکت در امتحان کتبی منوط به قبولی در ارزیابی درون بخشی است. همچنین باید توجه گردد که رسیدگی به اعتراضات و نمرات اعلام شده به عهده دانشگاه های مربوطه است.

امتحانات سالیانه در زمان تعیین با رفرانس های تعیین که توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی هرسال اعلام می گردد، در دانشگاه های علوم پزشکی محل آموزش دسـتیار برگزار می گردد.

ثبت موضوع انتها نامه بعنـوان شرط مـعرفی به آزمون ارتقاء کتبی سراسری 1 به 2 الزامی است. کلیه دستیارانی که در امتحان گواهینامه تخصصی شرکت می نمایند، موظفند دفاعیه انتها نامه خود را قبل از معرفی امتحان کتبی سراسری انجام دهند.

دستیارانیکه که حائز شرایط شرکت در آزمون گواهینامه تخصصی هستند جهت معرفی ملزم به کسب حداقل 60 درصد نمره کل معرفی (از 150) بوده که این نمره با رعایت ماده های 1 تا 4 آئین نامه ارزیابی درون بخشی دستیاران قابل محاسبه است.

مقررات امتحانات ارتقاء دستیاران رشته های تخصصی بالینی پزشکی

ماده 1- در هر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تربیت نماینده دستیار، در داخل گروه های آموزشی کمیته امتحانات تشکیل می گردد.

ماده 2- در هر کمیته امتحانات یک نفر به انتخاب اعضای گروه به عنوان سرپرست کمیته تعیین می گردد.

ماده 3- اعضای کمیته امتحانات گروه با مشارکت تمامی اعضای گروه تخصصی نسبت به طرح سؤال در طول سال اقدام نموده و کمیته امتحانات در انتها به انتخاب سؤالات مناسب مبادرت می ورزد.

ماده 4- در معاونت آموزشی بالینی دانشکده پزشکی و با مسئولیت معاون آموزشی بالینی دانشکده پزشکی واحدی به نام واحد امتحانات دستیاری تشکیل می گردد.

تبصره 1: سؤال های آزمون ارتقاء پس از برگزاری امتحانات به واحد امتحانات دستیاری ارسال و تحلیل سؤالات مذکور توسط دانشگاه های مربوطه انجام می پذیرد و سپس نتایج تحلیل نهایی به همراه سؤالات به دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی جهت اطلاع ارسال گردد.

تبصره 2: در هر سال نتایج آزمون ارتقاء با ذکر نمره به واحد امتحانات دستیاری دانشکده پزشکی و به دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی ارسال گردد.

ماده 5: تشکیل کارگاه جهت آمادگی اساتید برای طراحی سؤال توسط دانشگاه ها از وظایف واحد امتحانات دستیاری بوده که این امر با همکاری واحد EDC دانشگاه و با هماهنگی دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی انجام خواهد شد.

گفتنی است؛ بر اساس آخرین تقویم برگزاری آزمون های علوم پزشکی سال 1400 آزمون ارتقاء و گواهینامه تخصصی پزشکی بالینی توسط دانشگاه های مجری آزمون در 17، 18 و 19 تیر ماه 1400 برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نکات اساسی در آزمون ارتقاء دستیاری پزشکی سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات اساسی در آزمون ارتقاء دستیاری پزشکی سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید