پاترنوستر، آسانسور مرگ باری که هیچ وقت از حرکت باز نمی ایستد

به گزارش وبلاگ هلن، پاترنوستر

وقتی صحبت از یک وسیله مرگ آور می گردد، هیچ وقت فکر ما به سمت وسیله ای که ساخت بشر است و برای راحتی بیشتر بوجود آمده است، نمی رود. پاترنوستر، نوعی آسانسور است که از اتاقک های بدون دری ساخته شده که به طور مدام و بدون ایستادن لحظه ای، بالا و پایین می فرایند. فرد وقتی سوار آسانسور می گردد، باید موقع پیاده شدن، بسیار هوشیار باشد چون از آنجا که این آسانسور هیچ گاه از حرکت نمی ایستد، اگر به موقع پیاده نگردد، دچار قطع عضو و یا مرگ حتمی می گردد. شاید برایتان عجیب باشد اما این آسانسور در برخی ساختمان های انگلستان استفاده می شده است و هنوز هم در بسیاری کشورها استفاده می گردد، همراه خبرنگاران به انگلستان سفر می کنیم تا از این ساخته مرگ آور و هولناک بیشتر بدانیم.

پاترنوستر، آسانسور مرگ باری که هیچ وقت از حرکت باز نمی ایستد

تمام آسانسورهای جهان تنها دارای یک اتاقک هستند که در هنگام رسیدن به طبقه مورد نظر می ایستد تا فرد پیاده گردد و بعد در صورت فشار دادن دکمه ای به وسیله کسی، دوباره آغاز به کار می نماید. اما پاترنوستر با همه آسانسورهای جهان فرق دارد. پاترنوستر دارای چندین اتاقک است که به وسیله شفت عمودی ای، به طور مرتب و بدون توقف، بالا و پایین می فرایند. افراد باید در جهتی که می خواهند پیاده شوند، سوار این آسانسور شده و وقتیکه به طبقه مورد نظر رسیدند، فورا از آن به بیرون بپرند.

وقت شناسی در استفاده از پاترنوستر اهمیت زیادی دارد، چون آسانسور در هیچ طبقه ای نمی ایستد و به همین علت، افراد باید کاملا هوشیار باشند تا در زمان مناسب به بیرون بپرند در غیر اینصورت، بدنشان قطع خواهد شد. یک قدم اشتباه کافیست تا دست و یا زندگیتان را از دست بدهید…

اولین پاترنوستر را مهندسی به نام Peter hart اختراع کرد که در سال 1884 در دارتفورد انگلستان مورد استفاده نهاده شد.

از آن جاییکه این وسیله باعث راحتی آمد و شد شده بود، خیلی زود در نیمه اول قرن بیستم در سراسر اروپا مشهور شد چون می توانست انسان های بیشتری را نسبت به وسایل دیگر جابه جا کند. اما از طرفی باعث مرگ های زیادی هم شده است.

امروزه پاترنوسترها به علت ریسک بالای آسیب دیدگی و مرگ، به شدت ممنوع شده اند. البته هنوز هم در کشورهایی مثل دانمارک، فنلاند، لهستان، مجارستان، سوئد ، جمهوری چک و آلمان از این نوع آسانسورها استفاده می گردد و حتی بیشترین تعداد آنها هم که حدود 230 تاست، در کشور آلمان نهاده شده است.

اگر چه دولت آلمان کوشش های زیادی برای ممنوعیت استفاده از این آسانسورهای مرگ بار نموده است، اما مردم زیادی همچنان از آنها استفاده می نمایند چرا که بر این باورند باید یاد این آسانسورهای نوستالژیک را زنده نگه دارند. یکی از دوستداران پاترنوسترها می گوید: شما هیچ وقت نمی توانید از خطر پیشگیری کنید چرا که در این صورت باید استفاده از ماشین ها را هم به علت خطر تصادف ممنوع نمود. این آسانسورها بخشی از تاریخی صنعتی ما هستند.

منبع: الی گشت

به "پاترنوستر، آسانسور مرگ باری که هیچ وقت از حرکت باز نمی ایستد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاترنوستر، آسانسور مرگ باری که هیچ وقت از حرکت باز نمی ایستد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید