7 خاصیت دارویی زرشک که شما را شوکه می نماید!

به گزارش وبلاگ هلن، با شنیدن نام زرشک، اولین چیزی که به فکر شما خطور می نماید زرشک پلو با مرغ است. حتما شما هم موافقید که مزه بی نظیر این غذای ایرانی به خاطر همان دانه های ترش زرشک است.

7 خاصیت دارویی زرشک که شما را شوکه می نماید!

آیا می دانید زرشک خواص درمانی بسیاری برای بدن دارد؟ همراه ما باشید، در این مطلب از وبلاگ هلن می خواهیم خواص زرشک برای سلامتی را به شما معرفی کنیم.

مبارزه با عفونت ها

براساس مطالعات، زرشک به لطف بربرین خاصیت ضدباکتری و ضدقارچی دارد. زرشک با جلوگیری از اتصال باکتری ها به سلول های انسان می تواند از بروز عفونت ها جلوگیری کند. از خواص زرشک برای درمان التهاب و بهبود انواع عفونت ها در بدن استفاده می گردد. زرشک در بهبود عفونت مثانه، عفونت دستگاه ادراری و عفونت های دستگاه گوارش موثر است.

تاثیر میوه زرشک در مبارزه با عفونت های دستگاه ادراری از ریشه آن بیش تر است. زرشک به بهبود گلودرد، گرفتگی بینی، درمان سینوزیت و بهبود برونشیت و بعضی دیگر از ناراحتی های رایج دستگاه تنفسی یاری می نماید. از دیگر خواص زرشک این است که به درمان عفونت های ناشی از قارچ پوستی نیز یاری می نماید.

یاری به سلامت دستگاه گوارش

بربرین با یاری به ماهیچه های صافی که سطح روده را پوشانده اند به بهبود گوارش و کاهش دردهای دستگاه گوارش یاری می نماید.

براساس بعضی مطالعات، زرشک به خاطر خاصیت منقبض کننده، سریع تر از آنتی بیوتیک ها می تواند مسائل گوارشی را حل نماید. براساس مطالعه چاپ شده در مجله بیماری های عفونی بربرین می تواند بدون بروز عوارض جانبی اسهال ناشی از باکتری ها را بهبود دهد.

درمان اسهال

براساس مطالعات بربرین موجود در زرشک می تواند با عفونت های ناشی از باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها مبارزه کند. بربرین با تحریک فراوری گلبول های سفیدی به نام ماکروفاژها (درشت خوارها) با عفونت ها مبارزه می نماید.

در پزشکی جایگزین زرشک به طور عمده برای درمان اسهال باکتریایی، عفونت های انگلی روده و کاندیدیاز (برفک) مزمن استفاده می گردد.

بهبود سوء هاضمه

برای یاری به درمان سوء هاضمه مصرف اشکال مایع زرشک مانند آب زرشک یا چای زرشک به بیماران توصیه می گردد. برای بهبود سوء هاضمه توصیه می گردد 15 تا 20 دقیقه قبل از مصرف وعده غذایی از زرشک بهره ببرید.

پیش گیری و بهبود دیابت

تاثیرات مثبت زرشک بر قند خون به اثبات رسیده و آن را به انتخابی عالی برای پیش گیری یا بهبود دیابت تبدیل نموده است. در مطالعه ای تاثیر مصرف 500 میلی گرم بربرین موجود در زرشک در مقابل متفورمین (داروی رایج دیابت) به مدت 3 ماه مقایسه شد. بربرین توانست در کنترل قندخون و سوخت وساز چربی مانند متفورمین پیروز عمل کند. این امر باعث شد پژوهشگران از زرشک به عنوان ماده خوراکی طبیعی با قابلیت بالقوه کنترل دیابت نام ببرند.

یاری به سلامت قلب

یکی دیگر از خواص زرشک برای سلامتی بهبود سلامت قلب است. یاری به کنترل فشار خون بالا، درمان بیماری سرخرگ کرونری، آریتمی قلب و بیماری ماهیچه قلب از خواص زرشک است.

پاک سازی و سم زدایی کیسه صفرا و کبد

کبد خون ما را سم زدایی و با فراوری صفرا به هضم چربی ها، تجزیه هورمون ها و ذخیره ویتامین ها و مواد معدنی و آهن یاری می نماید. وظیفه اصلی کیسه صفرا ذخیره صفرای سرشار از کلسترولی است که کبد آن را ترشح می نماید. صفرا به بدن یاری می نماید تا غذاهای چرب را هضم کند. پاک سازی کبد و کیسه صفرا از خواص زرشک است. بعلاوه بربرین با یاری به ترشح صفرا، می تواند به عنوان یک ملین عمل نموده و فرایندهای گوارشی را تنظیم کند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می کنیم مطلب رهایی از سوزش معده با 5 خوراکی ساده را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "7 خاصیت دارویی زرشک که شما را شوکه می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 خاصیت دارویی زرشک که شما را شوکه می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید