افتتاح طرح های دهه فجر مهریز با حضور معاون رییس جمهور

به گزارش وبلاگ هلن، خبرنگاران/یزد فرماندار شهرستان مهریز با تشریح ظرفیت های شهرستان و طرح های آماده بهره برداری دهه فجر، نرخ بیکاری مهریز را 9.5 درصد خواند و تاکید نمود: پدیده مهاجرت خیلی روی نرخ بیکاری شهرستان تاثیرگذار نبوده است.

افتتاح طرح های دهه فجر مهریز با حضور معاون رییس جمهور

رضا زارع زاده امروز پنجشنبه دهم بهمن ماه در حاشیه بازدید وبلاگ هلن از بعضی طرح های عمرانی این شهرستان گفت: مهریز یکی از شهرستان های دهگانه استان یزد که در 30 کیلوکتری جنوب مرکز استان واقع شده دارای یک بخش مرکزی، پنج دهستان و 46 روستای دارای دهیاری و شوراست.

وی یکی ازمحورهای توسعه مهریز براساس سند توسعه شهرستان را گردشگری خواند و گفت: این شهرستان دارای جاذبه های متعدد و بعضاً منحصربفرد گردشگری است که تا به امروز دراین باره 500 اثر تاریخی آن شناسایی شده که 100 مورد انها در لیست آثار ملی و دو اثر یعنی باغ پهلوان پور و قنات حسن آباد نیز به عنوان دو اثر جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است.

زارع زاده با اشاره به فعالیت 20 اقامتگاه بومگردی در این شهرستان، ادامه داد: شهرستان مهریز علاوه بر ییلاقات فراوان، دارای 210 هزار هکتار منطقه حفاظت شده برخوردار از گونه های نادر جانوری و گیاهی است.

وی گفت: تمام این مزیت ها در کنار نزدیکی به مرکز استان باعث شده تا حوزه گردشگری این شهرستان دارای صندلیی به مراتب خاص تراز دیگر شهرستانهای استان درزمینه گردشگری باشد.

فرماندار مهریز در بخش دیگری ازسخنانش به برخورداری مهریز از وجود 2500 واحد صنعتی تقریباً فعال با اشتغالزایی برای پنج هزار نفر نیز اشاره نمود و گفت: تنها کشتارگاه صنعتی فعال شهرستانی در استان یزد، تنها فرودگاه آموزشی تفریحی استان و تنها کارخانه سیمان استان با ظرفیت فراوری سالانه یک میلیون تن سیمان و همچنین بزرگترین معدن سرب و روی کشور که به لحاظ ذخیره دومین در خاورمیانه است، در مهریز واقع شده است.

به گفته وی، شهرستان مهریز به دلیل موقعیت جغرافیایی نیز به دلیل واقع شدن در مجاورت کریدور بین المللی شمال - جنوب و چهارراه مواصلاتی شمال - جنوب و غرب - شرق کشور در کنار ظرفیت های معدنی، صنعتی و گردشگری دارای صندلی ویژه ای در حوزه سرمایه گذاری در استان است.

زارعزاده گفت: البته با توجه به این ظرفیت ها و قرار دریافت مهریز در دروازه وردی استان یزد از سمت جنوب کشور، شهرستان با یکسری چالش ها نیز روبرو است به نحوی که پس از دو دهه پیگیری برای جابجایی پاسگاه ایست و بازرسی میبد تا به امروز به لحاظ مسائل زیست محیطی این امر محقق نشده که امیدواریم با رایزنی هایی که در سطح استانی و کشوری دراین باره صورت گرفته، شاهد این مهم برای شهرستان باشیم.

وی با اشاره به تبعات فرهنگی و اجتماعی وجوراین پاسگاه در نزدیکی مرکز شهرستان، گفت: روی آوردن بعضی از اهالی روستاهای مجاور این پاسگاه به حمل غیرمجاز اتباع خارجی و همچنین حضوراتباع بیگانه باعث به وجود امدن تبعات فرهنگی، اجتماعی و امنیتی برای شهرستان شده است که البته در خصوص حضور اتباع کوشش داریم به وسیله اسکان آنها در میهمانشهر، ساماندهی آنها را ببینیم و بخشی از آسیب های مرتبط را کاهش دهیم.

فرماندار مهریز همچنین به معضلات ناشی از مهاجرتان ایرانی و غیرایرانی به این شهرستان صنعتی معدنی نیز اشاره و توضیح داد: با توجه به متناسب نبودن زیرساخت های شغلی شهرستان برای افراد با تحصیلات بالا، بخشی از تامین نیروی انسانی صنایع و معادن شهرستان به وسیله مهاجران صورت گرفته که امیدواریم با ساماندهی و ارزیابی این بخش نیز شاهد کاهش آسیب های مربوطه باشیم.

وی با تاکید بر این که مهاجرت خیلی روی نرخ بیکاری شهرستان تاثیرگذار نبوده است، این نرخ در شهرستان را حدود 9.5 درصد گفت و گفت: خوسبختانه در این مدت طی یکی دو سال اخیر نه تنها هیچ واحدی تعطیل نشده بلکه چند واحد نیز مجددا فعال شده است.

وی به طرح های متعدد و متنوع شهرستان با جذب اعتبارات ملی، استانی و هزینه های خیری نیز اشاره نمود و گفت: از محل اعتبارات ملی هم اکنون طرح اصلاح مهندسی پیچ بادامک با اعتبار 5 میلیارد تومان، ایجاد تقاطع تنگ چنار با اعتبار 18 میلیارد تومان و دو گازرسانی روستایی با اعتبار بالغ بر 25 میلیارد تومان را در دست اجرا داریم که با بهره برداری از مورد اخیر چهار روستا و 10 آبادی شهرستان از نعمت گاز برخوردار شده و پوشش برخورداری از گاز شهرستان به 99 درصد افزایش خواهد یافت.

زارع زاده از شروع اجرای سه طرح خیری در شهرستان بمناسبت دهه فجر نیز اطلاع داد و این طرح ها را شامل دو مدرسه و یک سالن اجتماعات ذکرکرد.

وی یکی از طرح های شاخص خیری شهرستان را موسسه خیری ستارگان آسمان ویژه معلولان برشمرد و گفت: این طرح با زیربنای 1400 مترمربع با اعتبار چهار میلیارد تومان در حال ساخت است که با احتساب تجهیزات نیازمند سرمایه گذاری 12 میلیارد تومانی است و امیدواریم تا دو سال آینده آماده بهره برداری گردد.

وی از طرح های دارای اعتبارات استانی به ساخت سه خانه بهداشت روستایی اشاره نمود که تا سرانجام سال مورد بهره برداری قرار می گیرند.

فرماندار مهریز با اشاره به طرح های متعدد آماده بهره برداری در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از عمده این طرحها که امیدواریم با حضر معاون رییس جمهور در این ایام مورد بهره برداری قرار گیرد، طرح فرودگاه مهریز که با اعتباری بالغ بر 60 میلیارد تومان در زمینی به وسعت 98 هکتار مراحل سرانجامی خود را سپری می نماید و تنها بندر خشک استان یزد که در مساحت 700 هکتار ایجاد و اخیرا نیز به عنوان منطقه ویژه مالی معرفی شده، است.

وی از دیگر طرح های شاخص آماده افتتاح شهرستان که قرار است با حضور مسئولان استان مورد بهره برداری قرار گیرد به گازرسانی به روستاهای منطقه میانکوه با اعتبار 25 میلیارد تومان، بلوار امام خامنه ای با اعتبار 3.5 میلیارد تومان، اقامتگاه بومگردی باغ خوشنویس با مساحت 6800 مترمربع و اعتبار 13 میلیارد تومان، افتتاح بعضی تجهیزات درمانی بیمارستان فاطمه الزهرا(س) مهریز با اعتبار 1.1 میلیارد تومان، یک واحد فراوری کاشی با اعتبار حدود 80 میلیارد تومان و یک واجد گل رز با سرمایه گذاری دو میلیارد تومان ذکر کرد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار وبلاگ هلن در خصوص شرایط شهرک سنگ این شهرستان نیز گفت: متاسفانه مهمترین معظل این شهرک تخلیه پراکنده نخاله ها و ضایعات سنگبری هاست که خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته پیمانکاری برای ساماندهی این پراکندگی معین شده است.

زارعزاده در سرانجام راجع به تخریب باغات این باغشهر تاریخی اظهار کرد: خوشبختانه تخریب باغات در شهرستان نداریم ضمن این که قانون اجازه ساخت و ساز در 10 درصد باغات را داده ولی ساخت و ساز در مزارع و کشت خوانها تنها در صورت صدور مجوز تغییر کاربری ممکن است و با متخلفان برخورد می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "افتتاح طرح های دهه فجر مهریز با حضور معاون رییس جمهور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح طرح های دهه فجر مهریز با حضور معاون رییس جمهور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید