تاوان تخلف و بی دقتی گمرک در توقف کالا را مردم می پردازند

به گزارش وبلاگ هلن، رئیس اتاق قم اقدامات اجرا شده در سال گذشته (جهش فراوری) را مؤثر مطرح نمود و گفت: سال 1399 سال خوبی برای صنعت و فراوری کشور نبود چراکه تحریم ها بر فراوری و صنعت فشار بسیار را وارد کرد.

تاوان تخلف و بی دقتی گمرک در توقف کالا را مردم می پردازند

ابوالفضل خاکی در گفت وگوی خبری شبکه تلویزیونی استان قم با اشاره به اینکه در سال گذشته مسئولان استان نیز در کنار بخش خصوصی همراه بودن، اضافه کرد: در ابعاد مختلف شرایط امسال را از سال گذشته مطلوب تر میدانیم و می توان امیدوار بود به شرط آنکه بتوانیم از شرایط بهتری که با تصمیمات مالی دولت در بخش های مختلف ایجاد شده برای حل مسائل چاره جویی کنیم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران یکی از مسائل موجود در بخش های مالی کشور را کمبود نقدینگی دانست و گفت: با همراهی استاندار و مدیران استانی کارخانه ها و شرکت ها به بانک ها برای ارائه تسهیلات معرفی شدند که تا به امروز بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

او دراین باره گفت: استان قم بیشتر از 2500 واحد فراوریی در شهرک های عظیم صنعتی دارد بنابراین ارائه تسهیلات به همه واحدها کار دشواری است برای مثال در صنعت فولادسازی و پتروشیمی تقاضای تسهیلات بیش از این مبالغ است.

او ابراز امیدواری کرد: برای یاری به این واحدها و برای آینده فعالیت هایشان برنامه ریزی ویژه ای در تأمین بودجه برای پرداخت تسهیلات انجام گیرد تا بتوانند ماشین آلات جدید خریداری و قدیمی ها را بازسازی نمایند.

خاکی توضیح داد: در استان قم شاهد همکاری سازمان هایی نظیر بانک ها و دارایی در جهت برطرف مسائل هستیم. برای مثال ماده 169 مکرر که مربوط به جرائم مالیاتی با کدهای مالی است به واحدها یاری کرد و پرداخت ها برای 2 و حتی 5 سال تمدید شدند. البته با توجه به شکایت ها کسانی بودند که در کمسیون ماده 3 دارایی مشکل داشتند و رسالت اتاق دفاع از منافع فعالان مالی است که به همین دلیل به آن ها مشاوره داده شد تا از شرایط برای بخگرددگی جرائمشان استفاده نمایند.

او تعامل اتاق بازرگانی با کمیسیون هماهنگی بانک ها را نیز برای واحدهایی که تعطیل شده یا مسائلی برایشان ایجاد شده مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تا جایی که قانون دست نهادها را باز گذاشته همراهی صورت می گیرد.

خاکی اظهار کرد: اتاق بازرگانی آماده یاری به افرادی است که در سه حوزه صادرات، واردات و فراوری دچار مسائلی هستند و این افراد باید به دبیر و دبیر کل اتاق بازرگانی مراجعه نمایند تا برای مسائلشان پس از آنالیز های کارشناسی اقدام صورت گیرد.

او ادامه داد: در استان قم پتانسیل و ظرفیت های خوبی در بخش معادن وجود دارد، به خصوص معدن منگنز که تأمین نماینده احتیاج اصلی ذوب آهن اصفهان است و ذوب آهن از شرکای این مجموعه است.

رئیس اتاق قم عقیق استان را نیز بسیار مرغوب دانست و گفت: در این بخش مرکز فراوری، بهره برداری و نمایشگاه دائمی فروش به صورت متمرکز در حال راه اندازی است اما یکی از مسائلی که در بخش منابع داریم عدم همکاری ساکنین هم جوار این معادن در بهره برداری از معادن منطقه است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران توضیح داد: در سال 1385 بین اتاق قم و استان گنسو که از مناطق مسلمان نشین چین است تفاهم نامه ای تنظیم و به امضا رسید که استقبال خوب و ابراز علاقه برای همکاری حتی زمینه های زیرساختی استان صورت گرفت و همچنان این ارتباط برقرار است به طوری که ساعاتی قبل استاندار گنسو درخواست ملاقات با استاندار قم را داشتند و گفته شده درخواست خرید واکسن نیز پذیرفته می گردد و می توانید به وسیله دولت مرکزی برای برطرف احتیاج استان اقدام کنید.

خاکی اظهار داشت: در ابتدای کرونا نیز از سوی استان گنسو چین به استان قم مقادیری ماسک و گان پزشکی به وسیله هلال احمر ارسال شد.

خاکی در خصوص صادرات استان قم گفت: به 30 کشور صادرات داریم. بیشترین صادرات به عراق، افغانستان و کشورهای آسیای میانه است. این شرایط در صورتی حفظ می گردد که نرخ دلار ثابت و نرخ مواد خام اولیه که در داخل کشور فراوری می گردد نیز پایین بیاید. با کاهش قیمت مواد اولیه ایران قدرت رقابت جهانی را دارد و می گردد به کشورهایی مثل امارات، کره جنوبی و کشورهای اروپایی صادرات انجام گیرد.

او اظهار کرد: روی چند کشور جدید مثل قزاقستان هم در حال مطالعه و برنامه ریزی هستیم و با توجه به افزایش ارتباطات ایران با کشورهای چین و روسیه، استان قم نیز همین رویه را پیش خواهد گرفت.

رئیس اتاق قم محصولات صادراتی استان را کفش، دمپایی، مبلمان، فرش دستباف و دیگر اقلام بیان کرد و ادامه داد: فرش یکی از کالاهایی است که چین اولین یا دومین کشور واردنماینده آن است و آلمان نیز خریدار این کالا است. همچنین در چین نمایندگانی برای صادرات کالاهای استان داریم و چینی ها نیز اقلامی مثل ماءالشعیر و موارد دیگری را درخواست داده اند. چین بازار عظیمی برای فراوریات کشور است و با توجه به برگزاری نمایشگاه واردات در این کشور فراورینمایندگان خارجی می توانند محصولاتشان را به نمایش می گذارند.

او در خصوص فرش استان و کشور گفت: به علت شرایط ویژه در سال های گذشته صادرات کم شده همچنین شبیه سازی فرش های ماشینی که در جهان گسترش پیدا نموده است و با قیمت بسیار کمتر از فرش دستباف ارائه می گردد بازار این محصول را با مسائل فراوانی روبه رو ساخته است.

او ادامه داد: کشورهای ترکیه، چین، افغانستان و کشورهای دیگر از خریداران و مشتریان فرش دستباف هستند اما چین از عظیم ترین مشتریان به خصوص فرش ابریشم و تابلو فرش و... است.

خاکی یکی از دلایل کاهش صادرات کل کشور را مسائل ارزی در اوایل سال 99 برشمرد و گفت: چند نرخی بودن ارز از دیگر دلایل مهم کاهش صادرات است البته در حال حاضر با کوشش اتاق های بازرگانی تک نرخی شده لذا مسائل کمتر شده است و پیش بینی می گردد حجم صادرات غیر از نفت در تمام اقلام در امسال بیست درصد افزایش پیدا کند.

این فعال مالی تأکید کرد: در گمرکات و بنادر مثل بندرعباس و... سخت گیری ها بیش ازحد معمول است بعضاً علی رغم صدور مجوز از سوی سازمان صمت برای واردنماینده ها مواردی در گمرک مطرح می گردد که خلاف قانون است.

او همچنین علت توقف کالا درگمرک را بی دقتی و تخلف خواند و اظهار کرد: امروز تاوانش را مردم می دهند چون هزینه های تمام شده کالا بالا می رود برای مثال قیمت یک آبمیوه گیری که باید 600 هزار تومان باشد باید یک میلیون و نیم پرداخت کرد.

رئیس اتاق قم به سؤال مجری برنامه در خصوص برند سازی این گونه پاسخ داد: برای طرف های خارجی به خصوص عراق که شاخص بالای مبادلات تجاری آن با ایران است و صادرات ایران به عراق به بیش از ده میلیارد دلار می رسد و عمدتاً توسط بخش خصوصی انجام می گردد برند بسیار حائز اهمیت است. در خوشه کفش این برند سازی اجرا شده بنا به گزارشات دریافت شده سالانه کفش استان صد میلیون دلار صادرات دارد. در بخش مواد غذایی نیز مجموعه ای در استان هیجده میلیون دلار در سال گذشته صادرات داشته بنابراین اهمیت کیفیت در برند سازی نشان دهنه ثبات در بازارهای خارجی است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "تاوان تخلف و بی دقتی گمرک در توقف کالا را مردم می پردازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاوان تخلف و بی دقتی گمرک در توقف کالا را مردم می پردازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید