نکات عکاسی با دوربین دیجیتال ، چگونه مثل حرفه ای ها عمل کنیم؟

به گزارش وبلاگ هلن، اگر فکر می کنید که ثبت تصاویر و عکس های بی مثال از مناظر و چشم اندازهای بکر یک کار بسیار پیچیده است، باید بگوییم سخت در اشتباه هستید؛ چون، عکاسی یک هنر است و بی اغراق همه ما کم و بیش از آن برخوردار هستیم. امروزه، دوربین های مختلفی با برندهای گوناگون در بازار موجود بوده که شما می توانید بسته به سلیقه و میزان بودجه خود یکی از آن ها را تهیه نمایید و برای اینکه بتوانید یک عکاس پیروز در رده های بسیار بالا شوید، به سراغ مقالات مرتبط با اصول عکاسی با دوربین دیجیتال بروید. مشتاقان هنر عکاسی و تصویربرداری توجه داشته باشند که سعی ما در این مطلب ارائه نکات عکاسی با دوربین دیجیتال است. پس، تا انتهای مطلب تکنیک های عکاسی با دوربین دیجیتال همراهمان بمانید.

نکات عکاسی با دوربین دیجیتال ، چگونه مثل حرفه ای ها عمل کنیم؟

آشنایی با دوربین های دیجیتال و تنظیم آنان

در اینکه هریک از برندهای مطرح جهانی برای طراحی و تولید دوربین های دیجیتال خود از روش های منحصر بفردی استفاده می نمایند، هیچ شکی وجود ندارد. اما، چیزی که در این میان کاملا مشخص است، حضور یکسری پارامترهای اصلی در بخش تنظیمات این قبیل از محصولات دیجیتال بوده که اگر تنها کمی صبر داشته باشید و حوصله کنید، ما بخش به بخش شما را با این تنظیمات آشنا خواهیم کرد. همچنین، سفارش کرده تا آن دسته از عزیزانی که بتازگی یک دوربین دیجیتال را خریداری کرده اند، ابتدا پیش از عکس دریافت با آن سعی در آشنایی بیشتر با اصول عکاسی با دوربین دیجیتال نمایند تا بعدها در هر شرایط مکانی و زمانی که قرار دریافتد، بتوانند به راحتی از دستگاه مدرن و پیشرفته خود استفاده نمایند و با انجام یک تنظیم درست به بهترین خروجی های تصویری دست پیدا نمایند.

انتخاب حالات نوردهی

یکی از مهمترین تکنیک های عکاسی با دوربین دیجیتال، دستیابی درست به اندازه نور کافی برای ثبت تصاویر با توجه به میزان روشنایی موجود در محیط است. تقریبا تمامی دوربین های دیجیتال حال حاضر جهان به صورت کاملا مجهز در این خصوص ایجاد شده و شاید به همین خاطر است که از زمان ایجاد اولین دوربین دیجیتال در جهان تا به امروز، حتی یک ذره هم از طرفداران این قبیل از محصولا عکاسی و فیلمبرداری کم نشده و روز به روز نیز بر شمار آنان افزوده می شود! بگذریم، این نسل از دوربین ها امروزه بطور کلی از 4 حالت نوردهی برخوردار هستند که عبارتند از: حالت تمام اتوماتیک، حالت منوآل (دستی)، حالت ارجعیت شاتر و همچنین حالت دیافراگم. در خصوص دو مورد اول پر واضح است که یا شما همه چیز را برعهده دوربین قرار خواهید داد یا اینکه از 0 تا 100 مشخص و تنظیم نور دوربینتان را خودتان با توجه به نکات عکاسی با دوربین دیجیتال انجام خواهید دارد. اما، در خصوص دو حالت نیم اتوماتیک بعدی بد نیست بدانید که در شرایط ارجعیت شاتر، شما بایستی سرعت شاتر را مشخص کنید تا دوربینتان بصورت کاملا اتوماتیک اندازه دریچه دیافراگم را تنظیم نماید. براساس مقاله تکنیک های عکاسی با دوربین دیجیتال لازم به ذکر است، در حالت ارجعیت دیافراگم همه چیز برعکس مورد قبل است؛ یعنی شما دیافراگم یا همان اندازه نور ورودی به لنز دوربین را مشخص کرده و این دوربین است که سرعت شاتر را انتخاب می نماید.

تنظیم سرعت شاتر و دیافراگم

سرعت شاتر همان تایمی است که شاتر دوربین شما باز بوده و با ورود منابع نورانی به لنز محصول، سوژه های عکاسیتان را ثبت می نماید. اگر بخواهیم خیلی ساده تر از اینها از سرعت شاتر و اهمیت تنظیم درست و اصول پایه ای آن یاد کنیم، باید بگوییم سرعت شاتر در دوربین های دیجیتال مشخص نماینده تحرک یا تار و محو کردن اجسام در داخل عکسهاست؛ مثلا برای عکسبرداری از مسابقات اتومبیلرانی یا پروژه های تبلیغاتی در صنعت خودرو و موتورسواری از سرعت شاتر بسیار کم جهت محو کردن حرکت تند چرخ ها استفاده می شود تا ببینده متوجه سرعت بالای این دسته از وسایل نقلیه شود یا برای ثبت حتی کوچکترین قطره جاری در یک رودخانه، عکاسان از بالاترین سرعت شاتر ممکن استفاده می نمایند تا بتوانند لحظه پرتاب شدن قطرات آب را که شاید حتی ما با چشمان طبیعی خود هم پیروز به تماشای آنان نشویم، به تصویر بکشند. در خصوص دیافراگم هم مطالب بسیاری زیادی در سایت های آموزش عکاسی با دوربین دیجیتال وجود داشته که شاید ساده ترین تعریف برای این ویژگی در دوربین های دیجیتال، میزان عمق دهی به تصاویر با کنترل میزان ورودی نور به تمامی قسمت های آن است؛ یعنی اگر شما می خواهید همه چیز در پیرامون سوژه عکاسیتان محو و تار شود، طبق اصول عکاسی با دوربین دیجیتال باید عدد دیافراگم خود را بر روی کمترین میزان ممکن قرار دهید و اگر می خواهید در عکستان همه چیز کاملا شفاف و قابل رویت باشد، از دیافراگم های بالا استفاده نمایید.

نورسنجی مطلوب

یکی دیگر از نکات عکاسی با دوربین دیجیتال طریقه کار با قابلیت های نورسنجی در این نوع از دوربین هاست. در ابتدا باید این مورد را خاطرنشان کنیم که در دوربین های دیجیتال با توجه به مدل و سبک های مختلف این قبیل از محصولات دیجیتال، انواع نورسنجی نیز وجود داشته که البته 3 مدل نورسنجی نقطه ای (Spot)، نورسنجی مرکزی (Center Weighted) و همچنین نورسنجی چند منطقه ای (Multi Zone) از رایج ترین ها در همه نوع مدل از دوربین های دیجیتال هستند. حالت نورسنجی نقطه ای یکی از دقیق ترین حالات مشخص روشنایی با در نظر دریافت یک نقطه بخصوص بوده و حالت نورسنجی مرکزی بیشتر مناسب ثبت تصاویر بصورت پرتره است که از 60٪ نور موجود در فریم مرکزی برای این منظور استفاده می نماید. حالت نورسنجی چند منطقه ای نیز به این صورت است که میزان نور کلی را در نظر گرفته و اقدام به تنظیم نور مناسب می نماید.

تنظیم نوع شاتر زنی و فوکوس

شاتر زنی Drive Mode از دیگر اصول عکاسی با دوربین دیجیتال است که سبب گشته تا شما با آماده سازی آن به دوربین خود این موضوع را متوجه کنید که با هر بار فشار دادن دکمه شاتر تنها یک عکس بگیرد یا اینکه چندین عکس بصورت متوالی را از سوژه شما برایتان ثبت نماید. البته، این تنها یکی از خصوصیات برتر اشراف داشتن به تنظیمات اصلی دوربین های دیجیتال از سوی شما کاربران عزیز بوده و شاید ویژگی مهمتر از آن، این باشد که شما می توانید با تنظیم دلخواه خود در قسمت شاتر زنی دوربین مورد علاقه این را مشخص کنید که با فشردن دکمه شاتر، دوربین شما در همان لحظه عکسبرداری کند یا با تاخیری بین 2 تا 10 ثانیه ای عمل ثبت عکس را برایتان انجام دهد. در خصوص قسمت زوم یا همان فوکوس در دوربین های دیجیتال نیز باید بگوییم دوربین های عصر فعلی از قابلیت های اعجاب انگیزی در این خصوص برخوردار هستند و قادرند بگونه ای عمل زوم کردن بر روی سوژه های عکاسی یا تصاویر مورد نظر شما را انجام دهند که حتی خودتان هم به عنوان یک عکاس باورتان نشود! به هر حال، حالات فوکوس در دوربین های دیجیتال بسته به مدل و رده کاربری آن ها کاملا مختلف و متفاوت از هم است.

جویای کیفیت برتر باشید

آخرین مورد مربوط به انتخاب کیفیت برتر برای ثبت تصاویری بهتر از سوی شما عکاسان مبتدی یا حرفه ای عزیز هست. برای کسانی که به تازگی وارد هنر عکاسی شده اند و جدیدا پیروز به کسب یک دوربین عکاسی دیجیتال شده اند، باید بگوییم همیشه سعی کنید فرمت اد تصاویر و عکس های خود در دوربینتان را از پسوند JPEG به RAW تبدیل کنید تا بتوانید جزئیات بیشتری را همراه با هر یک از تصاویر ثبت نمایید و به وقت لزوم بتوانید ویرایش منعطف و دقیق تری را بر روی عکس های خود انجام دهید. البته، تغییر فرمت عکس ها به تنهایی سبب افزایش کیفیت آنان نخواهد شد و تنظیم درست ایزو (ISO) برای جلوگیری از نویزهای موجود در صحنه نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم در خصوص ارتقای سطح کیفی تصاویر دلخواه شما بحساب می آید. بی تعارف، باید بگوییم تنظیم میزان حساسیت ایزو یک امر کاملا اکتسابی است که تنها با عکاسی در محیط های مختلف و ساعت های گوناگون از شبانه روز می توان در آن به مهارت بالایی دست پیدا کرد. به همین خاطر، توصیه می کنیم اگر تازه در اول راه تبدیل شدن به یک عکاس کاربلد هستید، بهتر است فعلا از White Balance یا همان تراز سفید در شرایط اتوماتیک استفاده نمایید. براساس نکات عکاسی با دوربین دیجیتال باید بدانید که تنظیم ایزو در دوربین های عکاسی جدید و قدیم و حتی جدید با جدید کاملا متفاوت بوده و بستگی به فناوری به کار رفته در ساخت، اندازه حسگر و همچنین نوع دوربین شما دارد.

کلام آخر

اکنون شما با تعدادی از مهمترین اصول پایه ای در عکاسی با دوربین های دیجیتال آشنا شدید و وقت آن است که به سراغ دوربین محبوبتان بروید و با دریافت چند عکس ماندگار و تنظیم کردن پارامترهای مختلف بر روی آن، مهارت خود را بسنجید. عکس های خود را بر روی نمایشگر دوربین به نمایش در بیاروید و با زوم کردن به قسمت های مختلف عکس از وجود نویز، میزان نوردهی در تصویر و همچنین شفافیت نقاط مورد نظرتان در عکس اطمینان حاصل نمایید.

منبع: همگردی

به "نکات عکاسی با دوربین دیجیتال ، چگونه مثل حرفه ای ها عمل کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات عکاسی با دوربین دیجیتال ، چگونه مثل حرفه ای ها عمل کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید