این قند ها سم زدایی کبد را مختل می نماید

به گزارش وبلاگ هلن، شیرین کننده های مصنوعی بسیار شیرین تر از شکر معمولی هستند و در نتیجه به اندازه کمتری از این جایگزین ها احتیاج است تا همان اندازه شیرینی را به غذا ها بدهند.

این قند ها سم زدایی کبد را مختل می نماید

مطالعه نوی که به وسیله کالج پزشکی ویسکانسین اجرا شده است نشان می دهد که دو جایگزین قند می توانند بر پروتئین موجود در کبد که به سم زدایی این اندام یاری می نماید، تاثیر بگذارند.

این جایگزین های شیرین - که به عنوان شیرین نماینده های غیر مغذی نیز شناخته می شوند- می توانند تأثیر منفی بر دارو های متابولیزه نماینده مانند دارو های فشار خون و دارو های ضد افسردگی داشته باشند.

این تحقیقات نشان داد که این شیرین نماینده های قندی به عنوان افزودنی در بعضی دارو ها و غذا ها استفاده می گردد تا طعمی شیرین و بدون کالری به آن ها بدهد.

لورا دانر، دانشجوی دکترا در این کالج در بیانیه ای در رابطه با این مطالعه نو گفت: با توجه به اینکه تخمین زده می گردد افراد زیادی به طور منظم شیرین نماینده های غیرمغذی مصرف می نمایند، مهم است که چگونگی تاثیر این شیرین نماینده ها را بر بدن بدانیم.

وی شرح داد: در واقع، بسیاری از مردم متوجه نیستند که این شیرین نماینده ها در انواع ماست های کم چرب یا بدون قند و خوراکی های میان وعده و حتی در محصولات غیرغذایی مانند دارو های مایع و بعضی لوازم آرایشی یافت می شوند.

شیرین نماینده های مصنوعی بسیار شیرین تر از شکر معمولی هستند و در نتیجه به اندازه کمتری از این جایگزین ها احتیاج است تا همان اندازه شیرینی را به غذا ها بدهند. خوراکی های فرآوری شده معمولی که حاوی زیرشاخه های شکر هستند عبارتند از Splenda، نوشابه های رژیمی و خوراکی های خوشمزه با برچسب بدون قند.

محققان در این مطالعه به آنالیز موادی مانند شیرین نماینده های غیر مغذی اسسولفام پتاسیم و سوکرالوز پرداختند تا چگونگی تجزیه سلول های کبد را معین کند. محققان متوجه شدند که اسسولفام پتاسیم و سوکرالوز فرآیند پروتئین در بدن به نام P-glycoprotein (PGP) را مختل می نمایند.

PGP سموم را از سلول ها خارج می نماید و به انتقال داروها، مواد خارجی و متابولیت های دارو از بدن یاری می نماید. این مطالعه بعلاوه نشان داد که این شیرین نماینده های مصنوعی موجب احیای فعالیت در بدن می شوند و خود را به پروتیین PGP می چسبانند.

این موضوع می تواند در کار حمل و نقل دارو ها در سراسر بدن اختلال ایجاد کند و می تواند چند دارو را در سلول ها گیر اندازد ه در نهایت به سمیت کبد منجر می گردد. محققان مشاهده کردند که این شیرین نماینده ها بر فعالیت پروتیین PGP در سلول های کبد در غلظت های مورد انتظار به وسیله مصرف غذا ها و نوشیدنی های رایج تأثیر می گذارند.

آن ها خاطرنشان کردند که بر اساس دانش آنها، این محققان اولین گروهی هستند که از این مکانیسم مولکولی که در آن شیرین نماینده های غیر مغذی، سم زدایی در کبد را تحت تاثیر قرار می دهند، رمز گشایی نموده اند.

برای افرادی که از دارو های فشار خون، دارو های ضد افسردگی و آنتی بیوتیک ها استفاده می نمایند، این دارو ها به پروتیین PGP به عنوان یک انتقال دهنده اولیه سم زدایی متکی هستند.

دانر در تحقیق خود گفت: اگر مطالعات آینده تأیید کند که شیرین نماینده های غیرمغذی فرآیند سم زدایی بدن را مختل می نمایند، آنالیز تداخلات بالقوه و معین سطوح ایمن مصرف این شیرین نماینده ها برای گروه های در معرض خطر لازم است.

وی ادامه داد: بعلاوه درج مقادیر شیرین نماینده های غیر مغذی موجود در خوراکی های آماده در برچسب مواد غذایی لازم است تا مردم بتوانند اندازه مصرف آن ها را بهتر پیگیری نمایند.

منبع: فرادید

به "این قند ها سم زدایی کبد را مختل می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این قند ها سم زدایی کبد را مختل می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید