خبرنگاران انتخاب شرکت کیسون برای متروی اهواز یک خطای راهبردی بود
به گزارش وبلاگ هلن، اهواز - خبرنگاران شهردار اهواز گفت: شرکت کیسون اگرچه در زمان انعقاد قرارداد، پروژه های عظیمی را اجرا نموده بود اما سابقه ای در اجرای یک پروژه عظیم قطاری شهری نداشت از این رو انتخاب آن به عنوان شرکت پیمانکار متروی اهواز یک خطای راهبردی بود.

موسی شاعری شامگاه چهارشنبه باحضور در برنامه افق روشن صداو سیمای مرکز استان خوزستان درخصوص مشخص تکلیف پروژه قطاری شهری اهواز اظهار داشت: این پروژه در تاریخ 30 مهرماه سال 85 با مشارکت شرکت کیسون و شرکت چینی نورینکو منعقد و ابلاغ شد.
وی ادامه داد: ارزش تمام این پروژه 790 میلیون دلار آمریکا معادل هفت هزار و 400 میلیارد ریال وقت بود، این قرارداد به صورت EPCF بسته شده است بدین معنا که شرکت کیسون باید تمام مراحل پروژه ازجمله طراحی مهندسی، خرید تجهیزات و اجرای پروژه را برعهده داشته باشد.
شاعری شرح داد: در سال 85 قرار بود پروژه قطار شهری اهواز پس از برگزاری مناقصه میان شرکت های متقاضی به یکی از آنها واگذار گردد اما شرکت کیسون پیشنهادی مبنی بر تامین اقتصادی 85 درصدی پروژه به صورت فاینانس توسط شرکت چینی را عنوان نمود که همین پیشنهاد سبب شد سایر پاکتها باز نگردد و شرکت کیسون به عنوان شرکت منتخب برگزیده گردد.
شهردار اهواز با اشاره به اجرایی نشدن فاینانس اظهار داشت: این پروژه با چهار خط باید در مدت پنج سال به اتمام می رسید اما با گذشت حدود 15 سال تنها 57درصد در بخش CIVIL(سازه و مهندسی) پیشرفت فیزیکی داشته و برای مرحله تجهیز نیز که عملا اقدامی نشده است.
وی ادامه داد: مطابق قرارداد شرکت کیسون باید سه هزار و یکصد میلیارد ریال بابت اجرای بخش مهندسی پروژه دریافت میکرد اما تا به امروز بابت همین 57درصد پنج هزار میلیارد ریال به وسیله صورت شرایط و تعدیل دریافت نموده است.
شاعری با بیان اینکه شرکت کیسون ادعاهای واهی برای دریافت پول مطرح می نماید گفت: در سال 98 شرکت کیسون ابتدا مدعی طلب سه هزار میلیاردی و سپس چهار هزار و 500 میلیارد ریالی شد، چندی بعد مقدار طلب خود را به 9هزار و 900 میلیارد ریال رساند و چند روز پیش درآخرین اظهارنظر مدعی طلب 15هزار میلیارد ریالی شده است درحالیکه هیچ صورت شرایطی ارائه نمی دهد.
وی یادآور شد: مدیریت شهری و استانداری خوزستان باوجود اعمال فشارها از منافع مردم و حقوق بیت المال کوتاه نمی آید.با استانداران و شهرداران وقت اهواز نیز درخصوص پیمانکار پروژه قطارشهری اهواز صحبت نموده ام و همه آنها معتقد بودند که کیسون اراده ای برای اتمام این پروژه ندارد.
شهردار اهواز در بخشی دیگر اظهار داشت: در مهرماه سال 98 باحضور معاون وزیر کشور نشستی با مسئولان استان و شرکت کیسون داشتیم، پیمانکار پروژه متعهد شد ظرف 72 ساعت آمادگی خود برای شروع مجدد پروژه را اعلام و سپس ظرف 10 روز نسبت به فعال سازی کارگاه اقدام کند، کیسون در مدت مشخص شده آمادگی خود را اظهار داشت اما هیچگاه نسبت به فعال کردن کارگاه اقدام نکرد.
وی ادامه داد: رییس هیات مدیره شرکت کیسون مدعی شد که اعتباری برای شروع به کار مجدد پروژه ندارد و باید 300 میلیارد ریال دیگر به این پروژه تزریق گردد درحالی که مطابق قانون شهرداری نمی تواند این مبلغ را پرداخت کند، ضمن آنکه پیش از این بنابر دستور شورای تامین 600 میلیارد ریال به جای شرکت کیسون به کارگران این پروژه حقوق پرداخت شده است.
به گفته شاعری داوری این پیمان مطابق قرارداد اولیه اتاق بازرگانی پاریس بود اما پس از تمدید مقرر شد که شورای عالی فنی مرجع باشد.
وی ادامه داد: پس از کش و قوسهای فراوان به این نتیجه رسیده ایم که شرکت کیسون به عنوان پیمانکار پروژه قطارشهری اهواز اراده ای بر اتمام کار ندارد و دائما درحال بالا بردن ادعای مطالبه خود برای کار انجام نشده است.
شاعری شرح داد: فاز نخست از خط اول با 6.8 کیلومتر حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اگر یک پیمانکار با اراده و باانگیزه برای آن مشخص گردد امکان تکمیل آن ظرف مدت یکسال وجود دارد.
وی ادامه داد: به شرکت کیسون برای تخلیه کارگاه ابلاغ شده است انتظار داریم این شرکت نسبت به تخلیه کارگاه اقدام کند در غیر این صورت به وسیله مراجع قضایی بابت خسارت های وارده به فضای عمومی، حمل و نقل و حتی نسبت به خسارت های اجتماعی طرح دعوا می کنیم.
شهردار اهواز درخصوص مشخص تکلیف حقوق معوقه کارگران این شرکت گفت: این کارگران به صورت مستقیم با شهرداری اهواز قراردادی ندارند و می توانند علیه شرکت کیسون طرح دعوا نمایند، اما یکی از شروط ما با پیمانکار جدید قطار شهری بکارگیری همین کارگران خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه هنوز درخصوص پیمانکار منتخب این پروژه تصمیم گیری نشده است اضافه کرد: برای فسخ قرارداد شرکت کیسون باوجود تمام اعمال فشارها و ایجاد هراس ها، تصمیم جسورانه ای گرفته شد.
شهردار اهواز روز گذشته از فسخ قرارداد با شرکت کیسون خبر داده بود.
30 مهرماه سال 98 نایب رییس هیات مدیره شرکت کیسون مجری پروژه متروی اهواز در گفت و گو با وبلاگ هلن با اشاره به اینکه اراده این شرکت بر تکمیل متروی اهواز است گفت: اقدامات لازم برای شروع به کار مجدد پروژه قطارشهری اهواز الزامی درحال انجام است و در روزهای آینده عملیات اجرایی نیز شروع می گردد.
در مرداد سال 97 صورت جلسه ای میان کارفرما و شرکت کیسون امضا شد که مطابق بند نخست آن دو طرف موافقت خود را با ارجاع اختلاف به شورای عالی فنی اظهار داشتند؛ در بند دوم این توافقنامه قید شده بود که شرکت کیسون بدون فوت وقت باید نسبت به راه اندازی کارگاه اقدام کند.
بند سوم درخصوص تامین منابع اقتصادی پروژه از طرق مختلف مانند تهاتر املاک بود؛ بند چهارم قرارداد شرکت کیسون برای 2 سال دیگر تمدید شد و در بند پنجم نیز شرکت کیسون متعهد به پیگیری برای فعال کردن مجدد فاینانسور شد.
پروژه متروی اهواز از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می گردد و پس از عبور از میدان های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غرب اهواز به انتهای راستا خود می رسد. طول این راستا بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور 23 کیلومتر و شامل 24 ایستگاه است. این پروژه به 2 گام دسته بندی و گام نخست آن از فرودگاه تا مصلا با 6 ایستگاه مشخص شده است.
خط 2 قطار شهری اهواز نیز با 20 کیلومتر طول و 21 ایستگاه از شمال منطقه کیانپارس تا جنوب شرق اهواز (دانشگاه نفت) امتداد می یابد. کلیات این خط در سال 1388 در شورای عالی ترافیک تصویب و گام مطالعات آن از سال 1390 شروع شده است اما با تاخیر طولانی در خط یک این پروژه، معلوم نیست شهروندان تا چند سال دیگر باید منتظر باشند تا خط دوم مترو اهواز هم به بهره برداری برسد.
عملیات اجرایی مترو اهواز بهمن سال 85 شروع شد اما پیشرفت این پروژه پس از گذشت حدود15 سال هنوز کمتر از 30 درصد است.
منبع: ایرنا