15 تا از خوشمزه ترین غذاهای کیش از سنتی تا مدرن

به گزارش وبلاگ هلن، بدون شک یکی از مقاصد مناسب برای یک سفر هیجان انگیز و تفریحی در ایران جزیره زیبا کیش است. در سفر به کیش علاوه بر بازدید از جاذبه های دیدنی و تاریخی، گشت وگذار و خرید از مراکز تجاری، انجام تفریحات و ورزش های دریایی هیجان انگیز و آشنایی با آداب و رسوم مردم بومی جزیره می توانید از خوردن انواع غذای کیش از محلی تا بین المللی در رستوران های متنوع کیش لذت ببرید. در این مطلب قصد داریم درباره برترین غذاهای سنتی و مدرن که در سفر به کیش نباید از دست بدهید صحبت کنیم.

15 تا از خوشمزه ترین غذاهای کیش از سنتی تا مدرن

1. سمک مشوی

از جمله معروفترین غذای کیش که ریشه عربی دارد می توان به سمک مشوی اشاره نمود . این غذای معروف از ادویه جات عربی تند و ماهی تازه خلیج فارس که در روغن فراوان کبابی و سرخ شده درست می گردد. اگر از افرادی هستید که به غذاهای تند عربی علاقه دارند حتما در سفر به کیش سمک مشوی را امتحان کنید و از طعم فوق العاده و لذیذ آن لذت ببرید.

2. قلیه ماهی

قلیه ماهی از معروف ترین غذای کیش و جنوب است که همه مسافران در سفر به جنوب حداقل یک بار آن را امتحان می نمایند . این غذای خوشمزه که در دسته غذاهای سنتی کیش قرار گرفته است از ماهی و سبزیجات معطر و چاشنی های جنوبی تهیه می گردد. به این صورت که فیله ماهی را در سبزی تفت داده و سپس برای خوش طعم کردن غذا چاشنی هایی مثل پیاز، سیر و تمر هندی و سبزیجاتی مثل گشنیز و شنبلیله اضافه نموده و ماهی را می پزند.چ

3. قلیه میگو

قلیه میگو یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه کیش است که تشابه زیادی با قرمه سبزی دارد. در این غذا مثل قلیه ماهی از سبزیجات معطر به همراه سیر استفاده می گردد و به همین علت طعم پایه این غذا از سیر است. در کنار قلیه میگو معمولا ترشی خاصی سرو می گردد که در بیشتر اوقات از ترشی تمر هندی یا رب انار و آلوچه استفاده می نمایند.

4. مضروبه

یکی دیگر از غذاهای سنتی و محبوب دریایی کیش مضروبه است که از ماهی و سبزیجات محلی تهیه و با سیر طعم دار می گردد. در پخت این غذا از انواع گوشت ماهی می توان استفاده کرد که با ادویه های تند جنوبی ترکیب نموده و سیر را به آن اضافه می نمایند و با سیرترشی سرو می گردد.

5. مارگوگ

یکی از غذاهای اصیل کیش که پایه عربی دارد مارگوگ یا مرقوق نوعی خورشت محلی است که در کیش برای تهیه آن از دستورالعملی متفاوتی استفاده می گردد. این غذا از گوشت بره، هویج، سیب زمینی، بادمجان، فلفل تند سبز، پیاز، سیر و ادویه های مخصوص تهیه می گردد . به این صورت که گوشت و سبزیجات را با هم تفت داده تا بپزند و بعد از آن مواد دیگر را به گوشت اضافه می نمایند و در آخر و با برنج سرو می نمایند.

6. کله کندی

کله کندی نام یکی از غذاهای معروف دریایی کیش است که به علت زدن سر ماهی و استفاده از گوشت تنه ماهی در این غذا به این نام معروف است. در کله کندی از ماهی عومه یا ماهی ساردین پهلو طلایی استفاده می نمایند و بعد از بریدن سر ماهی، گوشت ماهی را با مواد معطر می پزند و بعد از پخت برای طعم دار شدن غذا به آن روغن محلی، پیاز داغ و ادویه های تند جنوب اضافه می نمایند.

7. پودنی

پودنی از خاص ترین غذاهای کیش است که با گوشت کوسه پخته می گردد و به علت سخت پخته شدن گوشت کوسه طبخ آن کمی زمان بر و طولانی است. در تهیه این غذا ابتدا گوشت کوسه را در آبلیمو و زردچوبه می پزند، بعد پوست کوسه را می نمایند و گوشت را فشار می دهند تا آب داخل گوشت خالی گردد و در آخر با ادویه جات مخصوص و سبزیجات معطر گوشت را تفت می دهند و با برنج سرو می نمایند.

8. حمسه الخرت

حمسه الخرت نام نوع دیگری از غذای کیش است و یکی از برترین غذاهای جزیره است که از گوشت صدف مروارید ساز که به آن محار می گویند و در ایران کمیاب است تهیه می گردد و به همین علت قیمت این غذا چندان مقرون به صرفه نیست. در تهیه این غذای خوشمزه بخش کوچکی از صدف مروارید ساز دوکفه ای را که گوشتی است جدا می نمایند و با ادویه جات و پیاز داغ تفت می دهند تا طعم دار گردد و با برنج یا نان سرو می نمایند.

9. برنج مجبوس

برنج مجبوس یکی از غذاهای مجلسی و لذیذ کیش است که ریشه عربی دارد و از برنج، گوشت قرمز، ماهی یا مرغ، پیاز، رازیانه، دانه های گشنیز، میخک، فلفل سیاه، گوجه فرنگی، زیره، چوب دارچین، هل و زردچوبه تهیه می گردد. برای پخت برنج مجبوس ابتدا گوشت، مرغ یا ماهی را تکه تکه نموده و درون قابلمه می ریزند، سپس ادویه ها مثل میخک، دارچین، زردچوبه، هل و فلفل سیاه را به آن اضافه نموده و تفت می دهند، در آخر گوجه فرنگی رنده شده را به مواد اضافه نموده و اجازه می دهند تا پخته گردد و با برنج سرو می نمایند.

10. برنج شکری

برنج شکری یا محمر نوع دیگری از غذای کیش است که از شکر، برنج، ماهی، سبزیجات معطر و انواع ادویه تهیه می گردد و خوردن آن به افرادی که به غذای شیرین علاقه دارند توصیه می گردد. در تهیه این غذا ابتدا داخل برنج در حال پخت شکر فراوان می ریزند تا برنج به رنگ زرد درآید، سپس برنج پخته شده در شکر را با ماهی سرخ شده، کباب شده یا پخته شده به همراه سبزیجات معطر سرو می نمایند.

11. هریسه جنوبی

هریسه جنوبی به نوعی حلیم سنتی عرب های کیش گفته می گردد که در تهیه آن از گندم و گوشت استفاده می نمایند. برای پخت این غذا ابتدا گندم را خیس می نمایند، سپس گندم خیس شده را با گوشت می پزند و به طور مرتب آن را هم می زنند تا مواد کاملا له شوند و در آخر کمی کره به آن اضافه می نمایند و هنگام سرو روی آن را با دارچین، شکر و کره تزیین می نمایند.

12. کوکو ماهی

کوکو ماهی یکی از غذاهای سنتی کیش است که از گوشت ماهی کباب شده، سیب زمینی، جعفری، پنیر پیتزا، تخم مرغ و انواع ادویه های جنوبی تهیه می گردد و طرز درست کردن آن شبیه کوکو و کتلت است. برای پخت این غذای خوشمزه و لذیذ مواد را مانند کوکو ترکیب و سرخ نموده و همراه نارنج و سبزیجات سرو می نمایند.

13. دال عدس

دال عدس غذایی مقوی و آسان است که به علت نداشتن گوشت مناسب افراد گیاه خوار است. این غذای خوشمزه از دال عدس (عدس نارنجی)، سیب زمینی نگینی، گوجه فرنگی رنده شده یا رب گوجه، سیر و پیاز و انواع ادویه تهیه می گردد . این غذا مملو از ویتامین، پروتئین و آهن است و برای گیاهخوارانی که از خوردن گوشت پرهیز می نمایند مقوی و مفید است.

14. فلافل و سمبوسه

فلافل و سمبوسه که از لذیذترین و معروفترین غذاهای جنوبی است نیازی به معرفی ندارد و در بین گردشگران محبوبیت بالایی دارد. در تهیه سمبوسه جنوبی بسته به نوع سمبوسه از انواع گوشت ماهی، کوسه یا گوشت قرمز و مشتقات آن می توان استفاده کرد.

15. یریش

یریش یا یریشه یکی از انواع غذای کیش است که طرز تهیه آن ساده و سریع است و از بلغور گندم، پیاز و ادویه تهیه می گردد. در پخت این غذا ابتدا بلغور گندم را با پیاز و ادویه تفت می دهند تا کاملا پخته گردد و بعد از پخته شدن کمی روغن به آن اضافه می نمایند.

حرف پایانی

یکی از جذابیت های سفر به نقاط مختلف علاوه بر آشنایی با آداب و رسوم مردم سایر شهرها و کشورها خوردن غذاهای محلی و سنتی مقصد سفر است. در سفر به جزیره زیبای کیش علاوه بر تماشا جذابیت های جزیره و گشت وگذار و تماشا جاذبه های تماشای و خرید در مراکز تجاری کیش می توانید در رستوران های متنوع جزیره که انواع غذای کیش با تنوع بالا را طبخ می نمایند، از خوردن غذاهای سنتی و مدرن کیش لذت ببرید.

منبع: الی گشت

به "15 تا از خوشمزه ترین غذاهای کیش از سنتی تا مدرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 تا از خوشمزه ترین غذاهای کیش از سنتی تا مدرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید